Фирмата, избрана за надзорник на асфалтирането в Шумен -„Трафик Консулт БГ“ ЕООД, изпрати писмо до Община Шумен с препоръка за прекратяване на работата. От Община Шумен обаче засега няма да се съобразят с нея и ще продължат с полагането на асфалт. Това стана ясно на пресконференция днес, на която присъстваха представители на кметството, на строителните фирми, и на надзора. Вчера следобед в Община Шумен са постъпили два факса от фирмите „Пътища“ АД и „Барс“ АД, които вчера полагаха асфалт при 2 градуса по Целзий. В тях се казва, че в смесите си те слагат специална добавка „Warm mix”, която позволява асфалтиране при по-ниски температури. Предстои да вземем решение дали да замразим преасфалтирането и това ще покажат лабораторните изследвания на пробите, които вземаме. Ако има проба, която не отговаря на изискванията, ще спрем“, заяви зам.-кметът по строителство на Община Шумен Иван Йонков. „В спецификацията на Агенция „Пътна инфраструктура“, която сме приели и за нашия проект, е записано съвсем кратко в едно изречение, че износващи пластове се полагат при температура на околната среда над 5 градуса и наистина, ако спазваме стриктно, трябва да застанем с термометъра и, когато пристигне асфалтовата смес и температурата е 4 градуса, да я върнем и да я хвърлим. Това нещо не се получава. Въпросът е дискусионен, защото трябва да се имат предвид други фактори – положителни и отрицателни за тeзи температурни градуси“, каза Иван Вангаров от „Трафик Консулт БГ“. Според него положителни фактори в случая са близостта на асфалтовата база, малката дебелина от 4 см на полагания пласт асфалт, както и наличието на добавка в сместа. Той обясни, че третата фирма, която асфалтира в Шумен - варненската „Хидрострой“, още миналата седмица е взела решение да спре работа за зимата, заради ниските температури. „В резюме мога да кажа, че не е фатално, ако температурата е била 3, 2 или 4 градуса. Имаме контролни замервания за плътност и, ако строителят е поел известен риск, ако тези резултати се окажат недобри, той за своя сметка ще възстанови това, което е изпълнил. Освен това обектът има и гаранционен срок. Но пак казвам, по-добре е да се премине към спиране на работите по износващите пластове и преминаване към други видове работа – бордюри, тротоари и други, които няма пречка да се изпълняват“, добави инж. Вангаров. Управителят на „Барс“ Данко Добрев уточни, че добавката „Warm mix” струва 3,60 лв за тон асфалт, цената се поема изцяло за сметка на фирмата му. Той добави, че работят с увеличен брой валяци за по-бързо полагане на настилката, преди да е изстинала. ШУМ.БГ