Лидерът на червените депутати Сергей Станишев съзря удар срещу бившите президент и вицепрезидент Първанов и Марин в идеята да се прави Временна парламентарна анкетна комисия за помилванията в мнение, изразено днес от парламентарната трибуна, предаде репортер на БГНЕС. Трудно тръгна днес дебата по проекта за решение за създаване на Временна парламентарна анкетна комисия за проучване дейността на президентската институция по упражняване правото на помилване, по опрощаване на несъбираеми държавни вземания и по даване и възстановяване на българско гражданство и освобождаване и лишаване от него за времето на двата мандата на президента Георги Първанов и вицепрезидента Ангел Марин с вносители Яне Янев и група народни представители. След като лидерът на РЗС прочете мотивите си започнаха предложения за отлагане на точката от дневния ред, с тази позиция излязоха на парламентарната трибуна Четин Казак от ПГ на ДПС и Мая Манолова от ПГ на КБ. Според тях КС не се е произнесъл още по казуса. Няма как НС да предреши едно дело, което е от компетенциите на Конституционния съд, каза Манолова. Ако не бъде отложена тази точка парламентът ще си присвои отговорност, която не е от неговата компетентност, продължи тя. В две гласувания народните представители отхвърлиха техните предложения. "Помилването е преди всичко акт на хуманност. Орган извън съдебната власт отнема решения на съда. Упражняването на право на помилване е изключително висока морална и държавническа отговорност. Проблемът е, че упражняването на това право в Република България е извън механизма на взаимен контрол над властите", заяви от парламентарната трибуна Яне Янев при представянето на проекторешението. По същността си помилването е изключение – то е акт по целесъобразност, не по законосъобразност, добави той. У нас се е стигнало до другата крайност – да няма разпоредби на ниво закон, които да определят реда, отговорностите и публичността на действия на президентската институция и отчетността й пред суверена, каза Янев. Опасностите са очевидни – от помилване по чисто субективни мотиви, през помилване по политически, в определени случаи - по партийни съображения, посочи Янев в мотивите си. Обществеността трябва да е сигурна, че няма под каквато и да е форма защита на организираната престъпност, продължи той. Според Янев това изискват и основните принципи на правовата държава. Проектът за решение за Временната анкетна комисия цели политическа изгода и дивидент, атака срещу бившия президент и бившия вицепрезидент, преподчиняване на президентската институция, което ще ни направи за резил пред целия свят, заяви в изказването си лидерът на червените в НС Сергей Станишев. Целят се само политически ползи за управляващите и удар срещу бившите президент и вицепрезидент, което не е почтено, продължи той. Издаването на нов указ при втория мандат е чисто правен въпрос, по който ще се произнесат компетентните органи, по него не може да се произнесе парламентът, смята той. Според него президентската институция не е обект на парламентарен контрол. Намеренията ви са чисто политически и затова ПГ на КБ няма да подкрепи това решение, отсече Станишев. Председателят на НС Цецка Цачева взе думата и поясни, че точно защото Конституцията е разписала правомощията на всички власти има текст в Конституцията в чл. 98 т. 14, в който се казва, че президентът информира НС в рамките на своите правомощия по основни въпроси от кръга на неговата компетентност. В случая, когато НС не е било информирано, г-н Станишев, може ли законодателят да се информира, дайте да не се прикриваме зад юридически спорове, призова тя. Станишев пък й отговори, че има разлика между контрол и информиране. Депутатите гласуваха за удължаване на работното време днес до изчерпване на дебата по тази точка. От ДПС заявиха, че няма да подкрепят проекторешението за анкетна комисия. Проф. Станислав Станилов от ПГ на партия "Атака" застъпи тезата, че един път в годината трябва да бъде изслушван президентът за неговата дейност. "От "Атака" ще гласуваме за създаване на такава комисия с чиста съвест. Тези всички помилвания могат да служат за политически инструменти", каза той и даде за пример Цветелин Кънчев, който бе помилван от същия президент. Да хвърлим камък в това блато, а ако сме започнали да ровим, трябва да ровим докрай и никой да не бъде пощаден, призова Станилов. Има два вида укази – първите,които по никакъв начин не биха могли да подлежат на парламентарен контрол и други, които подлежат на преподписване от премиера или от ресорния министър, което означава, че подлежат на контрол на министрите, заяви в изказването си по време на дебата за временната комисия Екатерина Михайлова от СК. Нашият парламент, ако иска да освети този процес може и е добре да създаде такава анкетна комисия, смята тя. Имаме опрощаване на вземания без да са преподписвани от министър - това е сериозен проблем, защото преподписването е акт, с който правителството приема указа и споделя отговорността за неговото издаване включително и политическата отговорност, което означава, че подлежи на парламентарен контрол. Михайлова смята, че комисията трябва да реши дали са нужни законови промени заради този казус. Това е първият дебат в парламента по темата укази, което не се е случвало в последните над 20 години, аз лично нямам против да изследваме въпроса от 1991 г. насам, е мнението на Михайлова. Смятам, че трябва да се осветли този процес и да се провери дали са законни тези действия на президента, подчерта тя. НС се превръща в цирк тогава , когато се разиграват такива евтини постановки за забавление на публиката вместо да се концентрира върху истинския дневен ред на обществото и истинските реални проблеми на обществото в днешния ден, контрира вносителите депутатът от ДПС Четин Казак. Той се обърна към председателя на правната комисия Искра Фидосова и други членове на правната комисия с въпрос защо не са сред подписалите се под това проекторешение за създаване на анкетната комисия. Дебатът продължава. Очаквайте още подробности. /БГНЕС