С промени в НК и НПК ще има по-тежки наказания за убийците на пътя. Това заяви зам.-председателят на НС Анастас Анастасов, предаде репортер на БГНЕС. Около това становище, свързано с безопасността на пътя днес се обединиха представители на МВР и депутати в НС на среща с близки на жертвите на пътнотранспортни произшествия. Събитието е организирано от Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред и Министерството на вътрешните работи. В срещата участват заместник-председателят на Народното събрание и председател на парламентарната вътрешна комисия Анастас Анастасов, вицепремиерът и министър на вътрешните работи Цветан Цветанов, депутати и представители на ГД "Охранителна полиция" и Столична дирекция на вътрешните работи. Предложенията за законодателни промени са краткосрочни, те няма как да решат конкретните случаи в последно време, но могат да допринесат за по-адекватна реакция спрямо случващото се на пътя и да действат превантивно върху гражданите, които евентуално могат да извършат такива деяния, заяви в изложението си председателят на вътрешната комисия Анастас Анастасов. Предвидили сме на първо място промени в НК в чл. 343 ал. 3. Това е наказателният състав, в който се предвиждат наказания за лишаване от свобода за настъпили ПТП със смъртен край, уточни той. Конкретно по буква "а" след "местопроизшествието" се добавя - или управлявал, без да има необходимата правоспособност, или на пешеходна пътека, или минава на червен светофар. Това са квалифициращи състави, добавени към тези, отнасящи се за алкохола, наркотиците, бягството от местопроизшествие. Смятаме, че има основание те да бъдат включени в този текст и да се носи по-висока наказателна отговорност за тях, каза Анастасов. В същия текст, там, където има до 5 г. наказание лишаване от свобода и до 8 г. лишаване от свобода, предвиждаме промяна съответно - от 1 г. до 5 г., а във втория случай от 2 г. до 8 г., добави той. Така направени промените няма да дават възможност за по-леко наказание, освен от лишаване от свобода, поясни депутатът. Една от причините за тези трагедии е агресивното поведение на пътя и превишената скорост. С колеги говорихме, че няма проблем към тези квалифициращи състави да бъде добавено и превишаване на скоростта с 50 км/час над разрешената или допустимата в дадения участък от пътя, което също да влезе в този текст, продължи Анастасов. В НПК, чл. 68, отнасящ се за забраната за напускането на страната, ще бъде направено предложение за допълване на текста, като тази забрана ще може да се налага и за непредпазливо престъпление, с което е причинена смърт, посочи председателят на вътрешната комисия. Предвиждаме споразумението да не се допуска не само за тежки умишлени престъпления, но и за престъпленията по чл. 342 и чл. 343 от НК, добави той. По повод кръглата маса днес, Цветанов каза, че не е важно какво казват представители на институциите, а какво ще се приеме като законодателство. Думите на Цветанов бяха и по конкретен повод - изказването на заместник - главния прокурор Валери Първанов. Това беше много тежко и несъстоятелно изказване. Убеден съм, че след като се извини, Първанов ще намери сили и да се види с вас, обърна се Цветанов към майката на загиналото момиче от Варна, към която са били отправени думите на зам. - главния прокурор. Всички се обединихме около позиция, която се разграничи от неговата позиция, повтори Цветанов. Всичко, което съм дал като оценка за съдебната система е на базата на срещи с много български граждани, каза той. Правораздаването трябва да бъде адекватно със закона и да защитава обществения интерес, посочи той. Майката на Валентина, загиналото 12 г. момиче от Бургас поиска заместник - главният прокурор Валери Първанов да си подаде оставката. Тя обясни, че от два дни не й вдигал телефона и определи думите му за недопустими. Поехме ангажимента в рамките на 10 дни да представим законодателните промени, зарече се министър Цветанов. Днес, ако се консолидираме, още утре могат да бъдат внесени мотивите по тях, за да могат да бъдат приети максимално бързо в НС, добави той. Говорим за случаи, които се отнасят за цялото общество. За нас е важно при подобни инциденти законодателството да бъде адекватно. Целим споразумението да отпадне като договаряне между прокурор и извършител, подчерта той. Има възможност на пешеходните пътеки с голяма концентрация на хора, съответната местна власт и КАТ да слагат т.нар. легнали полицаи. Ще внесем тези промени, заставаме плътно зад тях и Закона за движение по пътищата също ще бъде съобразен с тях, заяви председателят на транспортната комисия Иван Вълков. Дори и една жертва да има на пътя, ние трябва да направим всичко възможно да предотвратим тези произшествия, добави той. Тенденцията е в последните 3 г. да намаляват жертвите по пътя, но това не ни удовлетворява все още, отбеляза Иван Вълков. /БГНЕС