Министерството на образованието пое ангажимент за съхранение на модела за обучаване на ученици V- VII клас в математическите гимназии, съобщиха от Инициативата за спасяване на математическите гимназии. На тристранна среща, проведена вчера, между заместник-министър Милена Дамянова и членове на екипа й, участващи в подготовката на проектозакона за предучилищно и училищно образование, представителите на Инициативата и представители на математически гимназии обсъдиха готвените промени, засягащи обучението на децата с математически талант в прогимназиална възраст. Родителите оттеглиха искането си за оставка на заместник-министър Дамянова, като увериха, че ще продължават внимателно да следят предлаганите промени и спазването на поетите ангажименти. Родителите и учителите изразиха загрижеността си, че в проектозакона липсват текстове, които биха гарантирали запазването на традициите на България за ранно откриване и развитие на математическия талант. Експертите от МОМН гарантираха, че ще се направи необходимото за запазване на модела за обучение на млади математически таланти, но в контекста на новата философия на готвения проект. Математическите гимназии, които искат да обучават ученици в V-VII клас, ще трябва задължително да се преобразуват и преименуват в "средни математически училища". Ще бъдат направени и съответните промени в регламента на преобразуването им, така че да се избегне първоначалното закриване и стартиране на новa процедура, както предвижда сегашния проект. Гимназиите в заварено положение, които сега приемат ученици в 5-ти клас и решат да се преобразуват в средни математически училища ще могат да направят това безболезнено. Според така публикувания проектозакон преобразуването на математическите гимназии в средни училища ги задължава да приемат ученици от първи клас. Зам.-министър Дамянова увери, че в проектозакона ще бъдат направени конкретни промени в текстовете и ще се позволи прием в средните училища от първи и/или от прогимназиален клас. Това ще позволи новите средни училища с математически профил да осъществяват прием след 4-ти и след 7-ми клас. Зам.-министър Дамянова увери, че в проекта е предвидено директорите на училищата да имат гъвкавост и автономност при определяне на съдържанието на разширената подготовка по учебните предмети в рамките на държавните образователни стандарти и не се предвижда намаляване на часовете по математика. /БГНЕС