Агенция "Пътна инфраструктура" е сложна държавна административна структура. Честите структурни и персонални промени през одитирания период не са позволили да се създаде система за ефективен вътрешен контрол, която да минимизира рисковете в дейността на агенцията и да предотвратява нарушения на закона, се заявява в заключението на Одитен доклад на Сметната палата за АПИ, поръчан от НС. "В част от одитирания период се прилагат контролни дейности, определени в ЗФУКПС, но без постигане на необходимата степен на ефективност. От 01.01.2007 г. до 30.09.2008 г. правилата и провежданите процедури по осъществяване на предварителен контрол са формални и неефективни. На практика липсва планиране на дейността по извършване на реконструкция, ремонти и поддържане на пътната мрежа, тъй като не са утвърждавани годишни програми и годишни инвестиционни програми по реда, предвиден в чл. 36 от ППЗП. Установеният дисбаланс между планирани и предоставени на агенцията средства за извършване на основни дейности води до реална невъзможност да се финансират договорени дейности, свързани с поддръжката на пътната инфраструктура. Сключвани са договори без осигурено финансиране, поради което АПИ не е изпълнявала в срок задълженията си за плащане при изпълнение на договора. Създадени са рискове изправните контрагенти по договорите да претендират неустойки. Не са защитени финансовите интереси на АПИ като възложител, тъй като бюджетни средства в значителен размер са предоставени като аванси по договори, които не са изпълнени", заявяват от Сметната палата.. "Общата оценка е, че контролните дейности не действат, а в случаите, в които са прилагани, не постигат ефекта, за който са въведени - да минимизират риска от нарушения на действащото законодателство. Като обща тенденция преобладават случаите на провеждане на процедури на договаряния без наличие на основания за това, както и на процедури за избор на изпълнител, проведени фиктивно, след като договорите вече са били възложени. Тази практика, освен че е в противоречие със закона, е създала условия за непрозрачно изразходване на бюджетни средства. Обстоятелството, че в голяма част от проверените процедури е разглеждана само една оферта, създава предпоставки за неикономично разходване на средства, предвид липсата на реална конкуренция Планирането на обществените поръчки не е съобразено с наличния финансов ресурс, в резултат на което са прекратявани процедури поради липса на финансови средства – обстоятелство, което е било известно на възложителя още при откриването на процедурите. Контролът от страна на ЦА върху процеса на възлагане на обществени поръчки, осъществяван от ОПУ не е достатъчно ефективен. Въведената система за одобряване на договорите от ЦА на АПИ, преди сключването от ОПУ не постига ефекта да предотвратява нарушения на действащото законодателство и води до необосновано забавяне на приключването на процедурите. Не са защитени финансовите интереси на АПИ, тъй като не са предприемани действия срещу некоректните изпълнители по договорите. Спиранията на изпълнението на договорите за дълъг период от време създава рискове от влошаване качеството на вече изпълненото и невъзможност в крайна сметка обектите да бъде завършени и експлоатирани. Въпреки установено некачествено изпълнение на предмета по част от сключени договори, работата по тях е приета от длъжностните лица от АПИ, а стойността на договорите – изплатена. Неефективният контрол по приемане изпълнението по сключените договори се дължи на липсата на обособено звено за инвеститорски контрол", се заявява в заключението на Сметната палата. /БГНЕС