Традиционно и през тази година четвъртокласниците са се представили най-успешно по предмета "Човекът и природата" на националното външно оценяване. Там средният процент на верните отговори е 80,20, уточни Евгения Костадинова, началник на дирекция "Образователни програми и образователно съдържание" в Министерството на образованието, младежта и науката. За шеста поредна година през май в 1938 училища се състоя националното външно оценяване за 4-и клас по четири предмета. В изпита участваха 57 605 ученици. По "Човекът и обществото" са се явили 57 752 четвъртокласници, като средният процент верни отговори е 72,70. По "Български език и литература" (БЕЛ) са участвали 57 819 ученици, а средният процент верни отговори е 72,65. По "Математика" четвъртокласниците са били 57 910, със среден процент верни отговори 70,90. Тази година постиженията на учениците са по-високи от предходните години по БЕЛ, по математика и по "Човекът и природата", коментира Костадинова. Спрямо миналата година сега по-добри резултати са постигнати в Кърджали, Монтана, Разград и Търговище. На първо място по добри резултати са учениците от Смолян,следвани от децата от София-град. На последно място пък се нареждат четвъртокласниците от Сливен. По традиция и по четирите предмета резултатите на момичетата са по-високи от тези на момчетата, като подобни постижения се потвърждават от всички международни изследвания за тази възрастова група, отбеляза Костадинова. По думите й при диктовката по БЕЛ четвъртокласниците най-много са се затруднили при правописа на гласните в неударена сричка. По математика пък най-сложна за тях се е оказала последната задача от теста, при която е трябвало да се "състави конструкция и да се реши". Най-ниските постижения на учениците от четвърти клас пък са при геометричните задачи, които изискват логическо мислене. По "Човекът и природата" четвъртокласниците са се затруднили на въпроси за жизнените процеси и физичните явления, а по "Човекът и обществото" - при задачи с историческо съдържание, изучавано в предходни класове. В МОМН бяха представени и резултатите от Първата интердисциплинарна олимпиада "Знам и мога" за четвърти клас. Резултатите от тези две национални проверки показват, че образованието на нашите четвъртокласници е изключително добро и отговаря на всичките европейски изисквания и стандарти, коментира министърът на образованието, младежта и науката Сергей Игнатов. Той отбеляза, че учениците са креативни и резултатите им са по-добри от предишните години - като способност да извличат информация от текстове и да вземат решения. За догодина предвиждаме да има отворени въпроси не само в теста от националното външно оценяване по БЕЛ, но и в тестовете по останалите три предмета, съобщи още Костадинова. МОМН възнамерява малко да промени и формата на теста по БЕЛ за 4-и клас, като в него ще има повече упражнения и по-сериозни текстове, от които учениците да извличат информация и чрез които да покажат по-добре правописната си култура. През изминалите шест години с външното оценяване измервахме стандартите, такива каквито са заложени - да бъдат резултати от обучението в края на началния етап, и многократно беше доказано, че те са постижими от учениците, коментира Костадинова. По думите й затова догодина ще се акцентира върху част от тези стандарти, които по-несигурно се владеят от четвъртокласниците. Предвижда се също да има промяна във формата на националното външно оценяване по БЕЛ - да има повече задачи с отворен отговор, както и повече задачи, които да поставят учениците в нестандартна ситуация, допълни зам.-министърът на образованието, младежта и науката Милена Дамянова. Още през лятото - преди началото на учебната година, ще публикуваме вариант на теста, каза Дамянова. БТА/БГНЕС