БДЖ може да изпадне в много тежко състояние, отнемайки му се субсидията. Аз вярвам, че ще успеем да намерим начин да върнем субсидирането на дружеството, заяви пред бТВ министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски. Става въпрос за заем към Световната банка. Тогава, когато е взет заемът, не са били две дружествата, а е било само едно. Сега са БДЖ и НКЖИ. Реално, когато дружеството е било едно, заемът от Световната банка е бил ползван от НКЖИ, посочи Московски. Той увери, че забавяне на заплати в БДЖ заради спряната субсидия няма да има в близките един-два месеца. Аз се надявам колегите да намерят начин да прехвърлят сумата и да намерят тази субсидия. За следващите един-два месеца няма да има забавяне на заплати. Аз не вярвам ситуацията да остане такава, допълни министърът. Темата с картите беше поводът за протестите на синдикатите, каза Ивайло Московски. Аз затова обясних, освен служителите на НКЖИ и БДЖ, техните семейства още 10 държавни институции и техни семейства ползват безплатни карти за пътуване. Справката сочи, че това са над 300-350 000 карти. Ако потенциално се предположи, че това са пропуснати ползи за държавата, то сумата надвишава 200 млн. годишно, каза Московски. Успяхме последните месеци да покажем в реално изражение целия сектор, съобщи за успехите транспортният министър. Правим инвестиции, по няколко коридора се извършват ремонти на релси, правим нови гари. Отсечката Пловдив – Димитровград е ремонтирана и по нея до няколко дни ще имаме влак, който да развива висока скорост. На 1 януари 2014 г. 600 милиона чакат да бъдат усвоени за нови влакове, заяви Московски. Имаме ясна стратегия и тя е нова инфраструктура, нови мотриси, нови влакове, високи скорости. Министърът коментира и зачестилите кражби на гориво и заловените организирани групи. Те ми се разсърдиха синдикатите, но то е факт, че всички заловени в тези деяния, са членове на техни структури. Ако някого съм обидил, искам да се извиня, каза Московски. Има много доблестни служители в БДЖ, допълни той. В парично изражение годишно щетите са около 4,5 милиона само от кражби на горива. Групата, която последно беше заловена, е ощетява с около 10 тона на седмица. Значително са намалели посегателствата върху инфраструктурата на железниците, подчерта Московски. Той призова хората, когато има пусната сигнализация и пуснати бариери, наистина да не преминават. Инцидентите са по няколко на седмица, за съжаление има и смъртни случаи. Влакът се движи по релси и не може да заобиколи. Не мога да си обясни до какво безумие се стига да превозват жени, деца и да преминават при спусната бариера. Министърът подчерта необходимостта да се модернизира железницата, резултатите ще могат да се видят и да се пипнат. От 30 години не са купувани спални вагони, сега купуваме и до месец тръгват. Моля хората да ги пазят, защото са нови. За цифровизацията Московски каза, че по закон е заложено септември 2013 г. тя да стане. Когато се гледа през аналогов телевизор на една чистота, се гледа само един канал, докато само с един приемник може да гледаш няколко канала на една чистота и това, без да подписваш договор с кабелен оператор например. Държавата ще помисли и за социално слабите хора, като ще закупи тези декодери и устройства които са необходими. Социално слабите хора ще имат нужда от държавна подкрепа по отношение на цифровизацията, категоричен е Московски. Най-изостаналите държави в Европа по това отношение сме България, Румъния и Гърция. В цяла Европа този процес трябва да приключи около 2015 г. Финансовият министър Симеон Дянков съобщи, че България няма пари за цифровизация в момента. Въпросът не стои така, сумата необходима за този спектър, където трябва да бъдат освободени чистотите не е 300 млн, а около двойно по-малко. От догодина по план безплатните телевизии ще бъдат на разположение на зрителите. В по-голямата част от държавите в Европа този процес отдавна е стартирал. Според Московски няма да има големи загуби за операторите, най-вероятно качеството ще се повиши и цените ще се намалят, което е добре за потребителите. БГНЕС