Станишев: Сега няма пари за учителите, работи се за пакет от мерки
"Няма да действаме под натиск. Ние никога не сме отказвали диалог на синдикатите", заяви министър-председателят Сергей Станишев на извънредна пресконференция по проблемите на образованието ои исканията на българските учители. "Синдикатите трябва да поемат своята обществена отговорност. Не препоръчвам да политизират исканията за своите нужди", каза Станишев. Той посочи, че правителството предлага пакет от мерки и действия през следващите две години, които трябва да доведат до по-високо качество в българското образование, до модернизация на системата, в това число инфраструктура, както и модернизация начина на управление на българското образование. На пресконференцията бяха и вицепремиерът и министър на образованието Даниел Вълчев, министърът на финансите Пламен Орешарски и министърът на икономиката Петър Димитров. Станишев подчерта, че пакет от мерки и действия ще бъде с много силен елемент на децентрализация и делегирани бюджети и пакет, който засяга заплащането на българските учители. Като първа стъпка се предвижда заплатите им да бъдат изравнени със средната работна заплата в бюджетния сектор от 1 януари 2008 г. В момента средната работна заплата за страната е 521 лева, а за учителите тя е след увеличението през юли 444 лева. Следващите стъпки са създаване на условия за най-добрите учители да получават над 920 лева доход в края на мандата на правителството.
В програмата на правителството се предвижда през 2008 година до седми клас да се въведат безплатни учебници. Станишев каза още, че има недостиг на професионални кадри, заради което бизнесът ще работи с професионалните училища. Според международно изследване от 2000 година България е на 32 място от 41 страни в математика и природни науки. Според друго изследване България е била през 1995 година на 8-мо място, а през 2005 година на 25 място. През следващата година предстои въвеждането на втория и третия стълб на децентрализираното образование.
70
1
PGRpdiBjbGFzcz0iYWRzLXpvbmUiIGlkPSJhZHMtem9uZS16b25lMm5kcGFyYWdyYXBoIiAgCiAgICAgCiAgICAgCj4KICAgIAogICAgICAgIAogICAgICAgIAogICAgCjwvZGl2Pg==
Коментари
помнещ
"Проблем: Нарастваща бедност на населението и последваща демотивация за придобиване на образование.
Предлагани решения:
* осигуряване на безплатна ясла и детска градина за всички семейства с доход до 300 лв. на член от семейството;
* осигуряване на безплатни учебници до 8 клас;
* осигуряване на безплатни закуски до 8 клас;
* възстановяване на училищните лекари, стоматолози и здравната профилактика.
Средства за постигане на целите:
Нарастване на разходите за образование до 5% от БВП (2006 г.) и 6.3% до 2013 г."
Източник: предизборна програмата на БСП за образователна политика
Такива обещания даде стожерът на управляващата коалиция - БСП, в богатите на щедрост предизборни месеци. Образованието наред със здравеопазването изнесе на превития си от реформи гръб голяма част от тежестта на кампанията. Година по-късно равносметката не е никак ласкава. По основния пункт на различие в предизборните платформи - поемането на бюджетоемки социални ангажименти от страна на левицата, отбелязани точки няма.
Няма да има и през 2007 г. Причината е лаконично-банална - пари за такива работи няма. Така за далечния хоризонт на 2008 г. се отлагат и безплатните учебници за 5-7 клас, и безплатните кифла и топло мляко за същите класове.
Още по-неясно се мержелеят лекарите и стоматолозите
в училищните кабинети, а медицинските сестри водят с една идея пред учителите в топ 10 на най-зле заплатените професии. Напук на обещанието за стартови учителски заплати, равни на средната за страната в обществения сектор.
Иззад обясненията на ресорните министри защо социалната справедливост в образованието ще ни подмине и през 2007 г. прозира някаква странна смесица от добронамереност и омаловажаване на лошата новина - "сами разбирате, имаме и други по-важни проблеми", чете се в междуредията на поредното отлагане.
Наистина на фона на проблемите и с цената на известна амнезия това може да мине за чиста монета. Кифлата и млякото наистина не са най-големият проблем на образователната система. Родителите така или иначе са свикнали да купуват сами учебниците, а учителите по презумпция трябва да са възрожденци. Много пари за едното нищо. Разхищение. И никаква финансова дисциплина.
Всеки що-годе средно грамотен човек може лесно да влезе в обувките на управляващите и да се презастрахова с ред подобни уговорки. И децата научиха вярната, но някак си не лява, фраза: "Пари срещу реформи". Оптимизацията на училищната мрежа влезе в речника на десетки села (апропо, една от най-бързо изпълняваните точки в програма - защото такива неща се правят в началото на мандата) наред с децентрализация и диференциация. Все важни безспорно неща. Но с тях избори не се печелят.
Погледнато цинично, никой не е виновен на избирателя, че е дръзнал да вярва на предизборни програми. Безплатните кифли и учебници, строежът на нови достъпни бази за ученически туризъм звучаха подозрително от самото начало. Азбучна истина е, че бедна страна трудно може да си позволи да е социална. Но ако цялото това море от щастие е изначално невъзможно, какво прави на палубата точно този екипаж? Или идеята е всичко това да се сбъдне преди следващите избори - докато следващото правителство не го отмени?