Уеднаквяване на ДДС-то за таксите, които ще се събират на Дунав мост 2, се подготвя в Брюксел, тъй като има разлика в данъка в двете страни. В Румъния е 24%, докато у нас е 20%. Това съобщи в Русе министърът на транспорта Ивайло Московски, предаде кореспондентът на БГНЕС от крайдунавския град.

Транспортният министър обясни, че до месец румънците вече трябва да дадат мандат на екип, който да води преговорите с българското правителство относно създаването на смесена компания, която да управлява втория мост над Дунава. Пътните такси за преминаването на Дунав мост 2 ще се събират от румънска страна, а железопътните от българска. На въпроса защо това е така, Московски отговори: "Питайте тези, които са подписали меморандума 1999-2000 г. Предполагам, че това е било необходимият компромис, който е трябвало да направи българската страна, за да бъде направен този мост, защото по моя информация самите румънци не са имали огромно желание да се строи този мост там, тъй като всъщност се съкращава до голяма степен преминаването през тяхна територия. Вероятно са ощетени от гледна точка на такси и приходи в тяхната страна".

Според министъра би трябвало част от таксите, които ще се събират, да се използват за покриването на част от заема, взет от Европейската инвестиционна банка за построяване на съоръжението.

Колкото до другите два моста над реката при Оряхово - Бекет и Силистра - Кълъраш, за тях ще се търси най-вероятно начин за публично-частно партньорство и концесия. За момента те теоретично биха могли да бъдат финансирани от ОП "Транспорт" и ОП "Регионално развитие". Има обаче два тежки проблема за решаване. "За нас е проблем Оряхово - Бекет от гледна точка на свлачища и вида на инфраструктурата на брега на Оряхово. Там ще се изискват доста сериозни инвестиции. А пък при Силистра - Кълъраш, от другата страна при румънците е доста заблатена, така че пак изисква по-скъпо техническо решаване на въпроса. Така, че ако се тръгне на вариант да се търси частен оператор, който да построи мостовото съоръжение, трябва паралелно с това търсим начин как да бъде подготвена инфраструктурата, тъй като вероятно, ако се изгради с частни средства, биха могли да се изплатят, тъй като ще се вземат такси", коментира Московски. /БГНЕС