На основание чл. 87, ал. 1 от Конституцията Синята коалиция внесе Законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения с мотиви към него, съобщават от Синята коалиция.

В чл.229а се създава нова ал. 1 със следния текст:

"Предприятие, предоставящо електронни съобщителни услуги сключва индивидуален договор с краен потребител лично с него или с негов пълномощник, след представяне на изрично нотариално заверено пълномощно. Дистанционно сключване на договор чрез електронно съобщително устройство - по телефон, факс, електронно съобщение и др. е допустимо само по изключение, при условията на Закона за електронния документ и електронния подпис или при представяне в 7-дневен срок на изрично писмено потвърждение от потребителя, с което той потвърждава желанието си за сключване на договор за конкретната услуга.

Потвърждението се прави пред предприятието лично от крайния потребител, чрез негов пълномощник с надлежно пълномощно с нотариална заверка на подписа, като може да бъде получено и по пощата, когато е с нотариална заверка на подписа", пише в проекта.

В чл.229а се създава нова ал. 2 със следния текст: Договори, сключени дистанционно при условията на ал.1, т..2, влизат в сила при получаване на писменото потвърждение на потребителя от предприятието, предоставящо електронни съобщителни услуги. За всеки такъв договор предприятието съхранява към досието на потребителя за срока на действие на договора, както и в двугодишен срок от неговото прекратяване, запис от дистанционно даденото съгласие за сключването му, данни за служителя, който го е получил и какви обстоятелства са наложили да се използва дистанционния способ, както и потвърждението по ал.1, т..2.

В чл. 229а досегашната ал. 1 става ал. 3 и към нея се добавя следното ново изречение накрая: "Изискванията на ал. 1 се прилагат и при дистанционно подновяване на срочни договори, както и при изменянето и/или допълването им.". В чл. 229а досегашната ал. 2 става ал. 4 и придобива следната редакция: "Нищожни са всички уговорки, които противоречат на ал. 1, 2 и 3. Нищожни са и договори, потвържденията за които не са получени и/или не са в установената форма, както и когато са дадени и/или получени след срока по ал.1."

В глава 21 "Административно-наказателни разпоредби" се създава нов чл. 332б със следният текст:

"чл. 332б Предприятие, предоставящо електронни съобщителни услуги, което извърши нарушение на чл. 229а, се наказва с имуществена санкция от 5000 лв. за всеки отделен случай. На длъжностното лице, допуснало и/или извършило нарушението се налага глоба от 100 лв. за всеки отделен случай", предлагат сините в проекта.

В последно време са налице редица сигнали за недобросъвестни практики, а нерядко и за злоупотреби, от страна на доставчици на телекомуникационни услуги, свързани с предлагане и дистанционно сключване на договори с крайни потребители, заявяват сините. В някои случаи потребителят дори не разбира, че е дал съгласие за сключване на договор за една или друга услуга и осъзнава това чак с получаване на първата сметка по него, когато вече така сключеният договор не може да бъде прекратен при условията на чл. 228, ал.3 без да са дължими неустойки към доставчика на услугата.

Горното налага приемане на законодателни промени, с които да се ограничат подобни нетърговски и недобросъвестни практики и да се защитят в пълна степен интересите на потребителите. Същевременно, въведеният по-строг контрол при сключването на договори от разстояние ще се прилага само за крайните потребители и няма да затрудни обичайните търговските взаимоотношения между самите предприятия и техните доставчици.

Настоящите промени въвеждат и административна отговорност при нарушаването им както от самото предприятие, предоставящо електронни съобщителни услуги, така и от допусналото нарушението длъжностно лице, заявяват още сините. /БГНЕС