Като обществен отзвук БОРКОР - Центърът за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност все още е между митовете и корупционните реалности.
Това заяви по време на дискусия, посветена на темата
Антоанета Цонева от Института за развитие на публичната среда, предаде репортер на БГНЕС. Има шум в системата при създаването на БОРКОР и е невярна представата, че Центърът има оперативни функции, подчерта Цонева. При обявяването на ръководството на Центъра - февруари 2011г., се създаде невярната представа, че това е структура, която ще разглежда сигнали за корупция, ще преценява тяхното значение и ще ги "разпределя" към компетентните органи, отбеляза във встъпителните си думи Цонева.
Поради това след институционализирането на БОРКОР към него започнаха да се изпращат сигнали с искане да се проверят и анализират случаи на корупция. Повече от година след създаването на Центъра се отправи ясно послание от ръководството, че структурата няма оперативни функции и подаването на "сигнали за корупция, които са свързани с конкретни лица и не са проверени, са нежелателни и съответно не могат да бъдат използвани за целите на анализите".
Докладът "БОРКОР – между митовете и корупционните реалности" е резултат от независим граждански мониторинг върху дейностите по създаването на Центъра за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност и реализираните публични политики, посочи Цонева. Той е изготвен въз основа на събрана информация от проведени изследователски интервюта с представители на центъра, медиен мониторинг на публикации, анализ на нормативни актове и др.
Основната задача на мониторинга бе да установи какъв е институционалният профил на Центъра за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност, да идентифицира целите и задачите на структурата, размера на публичния ресурс и др. БОРКОР е инструмент на Интегрирана стратегия за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност – ключова мярка по изпълнение на показателите от Механизма за сътрудничество и проверка на Европейската комисия. Развитието на проекта БОРКОР се следи от ЕК и се отразява във всеки доклад по Механизма.
Анализът на документи и проучването на практиката на БОРКОР очертават профил на структура с аналитични функции, подчинена на правителството, центрирана върху усилието да се създават и въвеждат мерки за превенция срещу корупцията, подчерта Антоанета Цонева. По своя замисъл центърът трябва да подпомага всички заинтересовани с експертни анализи и концепции, със становища, както и с конкретни мерки за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност, добави тя. БОРКОР се финансира по Програма 14 от бюджета на правителството – "Превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност" и получава своите задачи от Консултативен съвет, който се ръководи от министъра на вътрешните работи. Членовете на Консултативния съвет са общо 26 – в него влизат всички 16 министри от правителството, 1 представител на законодателната власт, 6 на съдебната власт, по 1 от ДАНС и Сметната палата, както и директорът на Центъра. Съставът и правилата за дейността на КС не са публикувани на електронната страница на Центъра.
Административният му капацитет все още не е напълно изграден. 63% от предвидените 115 бройки на служители, които трябва да се командироват от министерства и ведомства, не са запълнени. Общо 42 служители са командировани и работят като анализатори в БОРКОР. Средната възраст на командированите служители е 38 години. Професионален опит – средно 12 години. От командированите служители 17 са от МВР( 40%), 7 са от ДАНС, 4 от МРРБ, по 3 от МИЕТ и Агенция "Митници", по 2 от МО, МЗХ и НАП, по 1 от ДФ "Земеделие" и МЗ. От предвидените по щат 40 служители в общата администрация са назначени 27 или 33% от местата не са заети. Центърът е първата публична организация в България с матрична структура.
В процес на внедряване е софтуер за анализ, който трябва да заработи в началото на 2013 г. Има силен обществен и политически натиск за демонстриране на практически резултати от работата на Центъра. Медийният мониторинг на публикации констатира висока критичност на публичната оценка за дейността на БОРКОР. Резултати от дейността на Центъра трябва да бъдат представени през месец декември 2012 г. - "Модел на решение в обществените поръчки".
В доклада се посочват и конкретни препоръки към дейността на Центъра за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност. Една от тях е да се осигури възможност за запознаване с резултатите от дейността на Центъра и осъществяване на независим мониторинг върху изпълнението на мерките, разработени от БОРКОР, които институциите следва да въвеждат и прилагат.
Темата за обществените поръчки вълнува цялата общественост и е обект на внимание от БОРКОР, защото в период на криза, когато се разпределят над 4 млрд. лв. чрез бюджета, корупционният натиск се увеличава, препятства се нормалната конкуренция и все повече фирми отпадат от нея, заяви по време на дискусията Елеонора Николова, временно изпълняващ длъжността директор на Центъра за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност.
Засега фокусът е в самото стартиране на обществената процедура, която е извън вниманието на контролните институции, добави тя. Създаването на аналитичния център БОРКОР е проява на обществено самочувствие, посочи Николова и добави, че структурата е проект, който се развива. /БГНЕС
Коментари
Заинтересуван
Няма нужда от анализ, защото 100% от ОП се решават по различни корупционни схеми.Избрания подход е удобен за отбиване на номера, но не е това което е необходимо на държавата. Софтуер не помага в такава ситуация!