(Вечният) Български казан
Всички знаем вица за Българския казан в Ада. Дяволите около него си почиват, защото пържещите се вътре сами пазят някой да не надигне глава и да усети свеж въздух. Само че защо се заблуждаваме, че е виц. Това си е чистата реалност.
И за да не обикалям цялата българската история ще дам само един пример – учителската стачка в настоящо време.
След като през май учителите не събраха смелост решиха в началото на тази учебна година да поискат по-високи заплати. Не защото са алчни, не защото искат да сменят това правителство. А защото получават обидно ниско възнаграждение. Средната учителска заплата от 1 юли 2007 година на книга е 444 лева бруто. За да не бъде сравнението съвсем убийствено няма да посоча размера на заплатите в страните от ЕС, но дори в бедна Индия учителите получават от 400 до 800 долара. Това по курса за 15 септември 2007 година прави от 564,45 до 1128,90 лева. Но пак се надига вой против учителите, против работното им време, против отпуските им, против това, против онова. Нека обаче недоволните да си представят ината и гевезелъците на своето дете, да ги умножат по 25, и да си отговорят колко време биха издържали. Вместо това не е ли по-логично учителите са бъдат подкрепени сега, а когато утре друг вдигне стачка за по-високи заплати, да му върнат подкрепата. Както правят в Европа. И за обмяна на опит няма нужда да се ходи надалеч, а в Гърция, където когато един отрасъл протестира, останалите блокират страната – и въпроса се решава бързо–бързо. Да не говоря за случая преди дни, когато италианците решиха да не купуват спагети, заради драстичното увеличение цената на националното им ястие. А у нас цената на хляба къде отлетя. А ние си мълчим. Както и за това, че ДДС върху хляба в България е сред най-високите в ЕС, а върху книгите – втория най-висок. Сега на ден само половин хляб и две кофички рядка бяла маса, наричана кисело мляко, от най-евтините излизат 42 лева месечно. Само за това отиват 10 % от средната учителска заплата.
Тук обаче ще се обърна към учителите. Когато започвате стачка трябва да сте наясно докъде искате да стигнете и какви жертви сте готови да дадете. И ако вие е страх да се борите до края, не започвайте изобщо. През следващите дни ви предстои да предадете на учениците си най-важния урок – този по гражданско поведение. И цената на провала ви ще бъде много по-голяма от левчетата, които няма да получите, ако пак се откажете по средата на протеста, залъгани с неясни обещания за неясен процент увеличение някъде в неясното бъдеще. И с право ще бъдете забутани в най-мизерния ъгъл на обществото.
15 септември обаче стана не първия неучебен ден, а премина по странен сценарий. В шуменските училища обявили, че ще стачкуват, първо беше вдигнато знамето, после прочетена протестна декларация и подкрепа за учителските искания от родител. В резултат от Регионалния инспекторат по образованието в Шумен изпратиха към 17.30 часа до МОН електронна депеша със следното кратко съобщение: Учебната 2007/2008 г. беше открита в 9.00 часа във всички 105 училища от област Шумен с издигане на националния флаг и химна на Република България. Иначе казано протестът премина под мотото „И Вълчев сит, и агнетата цели”. Ясно е кой в тази приказка е лошият и кой добрият, както и кой кого в крайна сметка изяжда. Само дето не виждам в ролята на храбрия ловец, разпорващ корема на вълка, от който ще излязат парите за учителските заплати, нито Желязко Христов, нито Янка Такева, чийто пози и чупки пред учителите, събрали се пред община Шумен на 15 септември отиваха повече за селска вечеринка. Те трябваше с човешки думи, без излишно театралничене и бабаитлък, да вдъхнат на учителите увереност, която много ще им трябва през следващите дни. За да се защитят от нападките и на министър и компания, и на родители, и на хора, които просто са против, без да знаят срещу какво. Както и от прозрачните, гадни, но очаквани опити да бъдат противопоставени на други браншове. Подкрепям учителската стачка, но смятам, че освен искания за заплати, които са напълно резонни, трябва да има и сериозни предложения за реформата в образованието. А оставката на министър Даниел Вълчев, която (не само) шуменските учители поискаха, няма да реши нищо, ако не е ясно какво трябва да прави този, който седи в стола на министъра на просвещението.
А когато учители(лекари и т.н.) получат достойни заплати, близки до европейските, ще можем да искаме от тях и европейско преподаване(лекуване и т.н.). И ние ще бъдем онзи коректив, който отсява лошите, некадърните и мързеливите, от добрите, знаещите и работливите.
Но докато сами се пазим в казана, в който и собствен сос вече не остана, а пък олиото е скъпо, всяко българско правителство няма защо да се страхува. Ще си прави купони за наша сметка, седнало около маса в Рая, надянало ангелски маски, грижливо криейки дългите черни опашки под белите одежди. И профилактично ще тропа с тризъбеца, за да ни плаши. А ние ще се стряскаме от гръмовете свише и ще треперим. Докога???
Милен Маринов
544
23
asdf
PGRpdiBjbGFzcz0iYWRzLXpvbmUiIGlkPSJhZHMtem9uZS16b25lMm5kcGFyYWdyYXBoIiAgCiAgICAgCiAgICAgCj4KICAgIAogICAgICAgIAogICAgICAgIAogICAgCjwvZGl2Pg==
Коментари
Ива
На: "шестиците" Пожелавам Ви шестица в бизнеса. Аз също имам малък частен бизнес. Съгласна съм с Вас, но ние сме единици. Братовчед ми във Франция беше доволен /лека му пръст/ от тяхната система на заплащане чрез банките. Продължавам да си мисля, че контрола по този начин би бил ефикасен за тези, които не искат да плащат данъци. А с такива които не искат да плащат и крият данъци даже американците не са се справили. Има даже система, която позволява по законен път да се икономисват данъци, като се ползват преференции, позволени от закона.
лице на заем
666 искрено се надявам да не си единствен и все повече работодатели да мислят като тебе. Това е като притчата за моркова и тоягата. Ако повечето бизнесмени започнат да си плащат редовно реално дължимите данъци, тогава държавните институции сами трябва да се усетят, че трябва да ги занижат и то значително. Ако обаче не се усетят, дебелия край трябва да го обърнат не само работодателите, а и работниците и служителите, защото тогава всички ще сме в един отбор срещу данъчното иго, налагано от некадърни и гладни управници. Идеята всъщност е някой да подаде ръка. Ако другия не я приеме - удри с лопатата.
Шашнат
Невероятен форум!!!За първи път обединение?!Значи можело,браво шуменци!
ШУМ.БГ
Този коментар бе изтрит заради неспазване на Правилата
блъсков-за шумен
Стилна и интелигентна статия, написана от човек с изключителен житейски и философски мироглед. БЛАГОДАРЯ ВИ за точността и прецизността на всяка една от буквите и думите.
Има един начин да живеем по добре и щастливо и това е да си помагаме и подаваме ръка в трудни моменти. Искрено се радвам да видя един ден българите живеещи един по спокоен начин на живот! Нека подкрепим позитивните за хората неща. УСПЕХ!
T.T.
Точно попадение!Отговорна и реална позиция.
Браво Милене!!!
;)
Хубаво си обсъждате размера на данъците, но събираемостта им е основният проблем, и по - точно избирателната такава. По - лошото е обвързаността на същата тази събираемост с конкретната политическа обстановка, особено ако се отнася за несъбрани вземания "в особено големи размери".
Второ - какво става с широко афиширания бюджетен излишък? Кой го разпределя и как? Защо не се въведе санкция на НС, та поне да има публичност?
Не е основен въпрос искаш или не да си плащаш данъците, а как като си ги платил се "връща" твоя приход там, където е нужно и докога ще се влагат ресурси в загубени каузи.
Криси
Поздравления, Миленски!
Ще си позволя и аз отношение по темата: По принцип съм "за" стачните действия и за подобряване статута на българския учител. Цяла седмица слушах по различни медии, различни оценки, давани от разни хора за различни учители. И какво правим- пак по старата формула с общ знаменател и намиране на най-малкото общократно.И пак грешим! Мненията са в широкия спектър - от пълно оплюване на учителския труд и неговата личност до поставяне на ореол и възхвала. И ето я изненадата-този път истината не е по средата! Има учители, чието място не е в училище при децата ни. И да, има учители, които наистина "умеят да замесват хубаво тесто", от което наистина става хубав хляб. И тогава напълно споделям приказката, че от хляба по-голямо няма! Едва ли има учител, който не би желал повишение на заплатата, но в същото време има и учители, които се дистанцират. От кое? И защо? Нима в последно време всички учители не говореха за влошената комуникация между тях и учениците им?! А дали ще имат смелостта да си признаят колко такива "дни на мълчанието " карат в уж редовните си часове? Дни, в които "просто си изпяват урока пред дъската" и си тръгват обидени на децата, на родителите, на колегите, на шефа си, на живота си!Скрили се удобно зад извинението - за колкото ми плащат, толкова и ще работя! В този смисъл реформите на образованието са наложителни и не повишението на заплатите ще поправи системата.
За стачката - пълен абсурд е! Прилича на Априлскато въстание-всеки историк ще го потвърди- избухва в различни краища на България по различно време-спорадично! И по стара нашенска традиция - с предателства! Та за мен нестачкуващите учители са вид изменници! Дъщеря ми, както и хиляди други деца ходиха през седмицата на училище, карайки на ден по час. Имаше и такъв случай - в първи учебен час, два различни класа карат часове при една и съща преподавателка, като за всеки клас сде отделят по 15 минутки. Така на практика нестачкуващата учителка си спестява един час, в който може да прави каквото си пожелае, но не и да работи, нито пък да е солидарна с колегите си! Често дори не знаеха при кого ще имат час. Класната ръководителка казала, че няма да се обажда на всеки поотделно да информира какъв час ще имат на следващия ден, защото не би могла да си плати телефона. Класът е новосформиран, децата не се познават още. Кой разбрал, кой не разбрал - отиват в училище, там разбират, че някои от децата карали някакъв час, а на отсъстващите- неизвинени?! Дочух, че все още няма дневници, но бъдете сигурни, че ако така натрупаните отсъствия се прехвърлят и в дневниците ще има родителска война срещу учителите! И последно-кой отговаря за децата ни за времето, в което се шляят по улиците или по дворовете на училищата, докато се изясни при кого ще карат час и при кого-не? Сиреч, кой стачкува и кой-не?!
ани
харесами комента ра на Криси .Моята дъщеря също кара един такъв час по география в Хуманитарната/10мин в една паралелка,10 в другата,и пак 10 в първата.../ Какво повече да коментирам? Коментирайте вие !