Граждани излязоха на протест срещу приватизацията на БДЖ "Товарни превози" под надслов "STOP на приватизацията и ликвидацията на БДЖ", предаде репортер на БГНЕС.
Няколкото десетки души, дошли в предпразничната събота да изразят недоволството си, са предимно млади хора. Те застанаха на входа на централната жп гара и започнаха да скандират: "БДЖ не се продава нито подарява!" и "БДЖ е за хората, не за бизнеса!".
Протестиращите вдигнаха плакати с надписи: "Приватизация = грабеж и ликвидация", "Долу ръцете от БДЖ", "Ние си искаме нашата собственост", "Ние не сме обвързани с политически партии, ние сме гражданите, които искат да се чуе тяхната дума", "Къде са: 233 пътнически вагона, 330 товарни вагона, 49 локомотива?!". Те оправят и призив към управляващите: "Г-н Борисов, спасете БДЖ от приватизация и ликвидация". Според представителите на Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт няма губещи линии, има некадърно управление, какъвто слоган бяха написали и на един от транспарантите.
Веселин Кирев от Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт, които са организатори на протеста, обясни пред БГНЕС, че смята, че много хора си пътуват по празниците и така ще могат да привлекат повече хора за каузата.
"Много хора не са съгласни с това, което се случва в железницата – че се продават локомотиви, че се режат за скрап вагони, а същевременно се казва, че няма вагони и хората пътуват наблъскани като животни. Ние искаме това нещо да се промени и най-накрая хората да има думата за това дали ще им режат линиите, дали ще им спират влакове. Тези неща да се променят", каза Кирев. Не само казваме, че не може да продължава повече така, а имаме и конкретни идеи къде и какво да се случи, добави той.
"Надяваме се на подкрепата и на железничарите, и на обикновените граждани, тъй като железниците за всички е най-евтиният, най-екологичният и най-добрият транспорт. Не трябва само да залагаме на магистралите", каза Кирев.
Приватизацията в България е символ на ликвидация, защото десетки предприятия бяха унищожени, посочи той и припомни какво се случи с Кремиковци. "Например, БТК - сделката беше изключително неизгодна за България. Дори беше обявена от немската преса като "кражбата на века". Нефтохим беше продаден за смешните 89 милиона долара, а сега Албания си продаде рафинерията за 850 милиона долара. Това показва, че сме просто ограбени", заяви Кирев.
"Искаме нещо да се промени и същевременно нашите ръководни лица в държавата – премиерът и министърът на транспорта, казват, че ще приватизират за 100 милиона лв. Това е смешна сума, тъй като само вагоните в "Товарни превози", които са 11 000, струват някъде около 600 милиона лв., което е огромна кражба. Освен това дават на новия инвеститор да инвестира 50 милиона лв. за срок от 3 години и същевременно държавата дава 60 милиона за нов Windows и 200 милиона лв. всяка година за подслушване, което е смехотворно", каза Веселин Кирев.
Може би хората не са информирани и се надяваме сега да успеят и да се присъединят, добави той и обясни, че такова нещо досега в България не е правено – преди приватизация някой да протестира. "Обикновено след това хората се сещат, че вече са изгубили нещо. Решили сме да опитаме, независимо колко хора ще дойдат. Ние продължаваме. Срокът за подаване на документи е до 18 февруари. Ще продължим и след това с инициативи", закани се Кирев.
"Министърът на транспорта казва, че нашият подвижен състав е много стар, а същевременно в Чехия, в Латвия, в Сърбия, в Румъния, в Германия се използват същите локомотиви. Там обаче никой не протестира, че е стар железопътният подвижен състав. Там просто се поддържа и не се реже на скрап като в България", каза още Веселин Кирев.
Янко Петров, който подкрепя протестиращите, заяви за БГНЕС, че България става железопътен транспортен коридор и генерираната печалба в следващите години, когато се изгради ж.п. тунел под Босфора, ще е между 1 и 7 милиарда лв. "Това е само от такси на железопътните транспортни превози в зависимост от транспорта, който ще се организира. Това, което в момента се опитват, е да откраднат за пореден път нещо, което ще е печелившо в България, за да го присвоят дадени частни интереси", смята Петров.
Оттук нататък линията през Свиленград реално свързва цяла Европа, подчерта той. "България е първият посредник като страна. Това означава, че те искат да лишат България от дивидентите, които по принцип по закон се падат на гражданите", каза Петров.
"За мен това е чиста кражба, ограбване. Те искат да го продадат за 150 милиона лв. За какво говорим", пита риторично Петров.
"Целият транспортен товарен железопътен превоз, който е за Централна и Северна Европа, ще минава през България. Железницата ще поеме основните товарни превози, които минават през България, защото вози на много по-ниска цена от ТИР-овете. Те знаят това нещо и това, което правят в момента, за мен е чиста кражба. Вместо тези пари да останат за нас гражданите, те ще ги продават на частни интереси", каза Янко Петров.
Според него, хората не са запознати с това какво се приготвя и че в момента кражбата ще е на такова голямо ниво, затова протестът днес беше рехав. /БГНЕС
Коментари
Добави коментар