Оплакванията бяха много, оказва се, че след обаждания по телефона гражданите се оказваха с неправомерно сключени договори с мобилни оператори, за които, ако пожелаят да ги прекратят дължат сериозни неустойки, заяви днес в НС съпредседателят на СК Мартин Димитров, предаде репортер на БГНЕС.
Това стана след като депутатите днес приеха на първо четене три законопроекта за промени в Закона за защита на потребителите. Хората ни питаха: вие защо толерирате това поведение на операторите, какви мерки ще вземете, продължи синият депутат. И трите законопроекта са в тази посока - без окончателния подпис на гражданина да не се окажеш с договор. Примерно, как беше досега - обажда ти се някой по телефона и пита: Вие харесвате ли нашия оператор, а ти отговаряш - имам добро мнение, интересувам се. След един такъв разговор обаче се оказваш с договор, който е едногодишен или двугодишен, коментира той жалбите на пострадалите от тези практики.
Никой няма право без категоричното съгласие на потребителя да подписва едностранно договор и аз се надявам,че след тези промени този въпрос ще бъде окончателно решен, изрази надежда Мартин Димитров. Законът с поправките ще действа оттук нататък, няма да важи за заварените случаи и това донякъде даде право в кулоарите да се коментира,че тези промени наистина слагат "усмирителна риза" на мобилните оператори, но ужилените си остават ужилени.
Припомняме, че поправките с вносител Захари Георгиев от КБ са за предотвратяване на възможността за извършване на злоупотреби от страна на мобилните оператори, които са подновявали или променяли едностранно сключени преди това договори. Предлагат се и промени, свързани с дейността на кабелните телевизионни оператори. Различните пакети за потребителите на кабелна телевизия се определят на базата на брой канали, като операторът по всяко време може да променя програмната схема и да заменя едни канали с други, а тези действия нарушават конкуренцията. С тези текстове трябва да се прекрати практиката рекламни съобщения да се излъчват със сила на звука по-голяма от тази на останалата част от предаването.
С промените , внесени от Иван Вълков от ГЕРБ се урежда проблемът със зачестилите оплаквания от страна на потребители срещу нелоялни търговски практики, прилагани при продажба от разстояние и сключване на договори по телефона. Последният законопроект е на Ваньо Шарков от СК, който предлага промени, свързани със сключването на договори от разстояние. Въвеждат се и санкции за нарушаване на разпоредбите. /БГНЕС

Коментари
Ива
Не разбирам защо трябва да откриваме топлата вода след като вече е изнамерена. Досега можехме да вземаме готови законодателни решения от Германия и Франция, а сега се мъчим сами да си ги измисляме на принципа "проба-грешка".
Германците имат цял Закон за общите условия, а ние имаме само по няколко текста и то във всеки закон поотделно. При това в западните капиталистически държави тези правила са измислени много преди България да стане демократична страна. Не знам дали умишлено или поради небрежност, но при почти цялостна промяна на българското законодателство след 1990 г. само тези закони не са възприети.
Срещу икономически силните субекти българския потребител няма права - факт. Няма как да има, защото на монополиста е дадено правото да съставя договорите и няма закон, който да го ограничава, защитавайки слабата страна по договора.
А нашите симпатяги продължават да правят реформи на парче. Ако ще правите нещо, направете го както трябва - с цялостна и всестранна защита, както е в Западна Европа. А обикновеният човек да има механизми сам да си потърси правата, когато никоя държавна институция не може да го защити, защото няма право да се меси в гражданските отношения между частни субекти.
Какво може да направи Комисията за защита на потребителите? Почти нищо. Обаче пак там бърникат. Европейското законодателство за защита на потребителите, което у нас е възпроизведено в Закона за защита на потребителите, надгражда защита върху една законова база, която държавите от ЕС отдавна имат, а ние не.
Градим къща без основи. Само да духне вълкът и е паднала.