На днешния 9 март от 12:00 часа "Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт" организира пореден протест-шествие от Централна гара до Министерски съвет, съобщиха от инициативата.

"Ние протестираме от лятото на 2012 г. година срещу приватизацията и ликвидацията на БДЖ. Поредният повод е продължаващата, в нарушение на Закона за приватизация и следприватизационен контрол, процедура за приватизацията на Български Държавни Железници – "Товарни превози" ЕАД и ликвидацията и съсипването на БДЖ като цяло. На 12 март е последния срок за подаване на документи в АПСК (Агенция по приватизация и следприватизационен контрол)", заявяват протестиращите. Тяхното искане е Министерският съвет в оставка или предстоящият служебен/програмен кабинет да замрази процедурата минимум до избора на нов легитимен български парламент, който да решава по-нататък – дали България ще има железница или не. Ние искаме и незабавен дебат – за конкурентноспособна и енергоефективна икономика и как това да се случи, дебат за обществения транспорт и неговата важност, както и за екологичните и финансови аспекти на транспорта в България. Искаме да търсим отговор – защо се строят магистрали, а ние сме все така бедни ...

Не сме свързани с никакви политически партии и не приемаме темата за приватизацията на БДЖ да бъде "вадена" предизборно, а през останалото време да тъне в забрава. Не приемаме хората, които са били част от унищожението на железницата, сега да идват на "бял кон" като нейни спасители, посочват от инициативата.

Преди месец и половина инициативата внесе жалба до парламента, прокуратурата, Комисията по транспорта и др. институции за явни нарушения в процедурата по приватизация на БДЖ "Товарни превози" ЕАД, което е част от Холдинг БДЖ. Нарушенията според протестиращите са в чл.3 от закона, където е посочено, че и Народното събрание трябва да се произнесе за приватизацията на дружества в Забранителния списък (http://www.priv.government.bg/projects/-- №1 в списъка от страната на Министерство на транспорта). Първи частен синдикат е завел съдебен иск за същата процедура и делото е насрочено за 19-ти април във ВАС. Хора от ръководството на АПСК също ни сигнализираха, че процедурата е противозаконна. Всичко това ни подсказва и каква ще е съдбата на едно от ключовите предприятия за българската икономика – поредното нарязано за скрап или превърнато в частен монопол", заявяват протестиращите.

Те посочват и другите си искания: да се прекрати незабавно противозаконната процедура за приватизацията на БДЖ "Товарни превози" и да се наложи мораториум върху продажбата на активи на БДЖ Холдинг. Тя се извършва без задължителното решение на парламента за изваждане на БДЖ от списъка със забранените за приватизация предприятия. Настояваме съдбата на БДЖ да се решава от новото и легитимно избрано правителство на България. Да започне незабавен внос на резервни части и ремонт на подвижния състав на БДЖ. Да се възстанови производството на български товарни и пътнически вагони и да се възстановят като държавни ремонтните заводи за локомотиви в София и в Русе. (наскоро бившият министър-председател Бойко Борисов откри завод за ремонт на метровлакове в София, но сякаш за него метрото беше единствената железница в България). Да се направи пълна финансова ревизия, инвентаризация и анализ на дейността на двете предприятия (БДЖ Холдинг и НКЖИ). Да се консолидират "Холдинг БДЖ" ЕАД и Национална Компания "Железопътна Инфраструктура", поради огромните загуби от неефективно управление (две администрации, а в Германия има само счетоводно разделяне с една администрация). Да започне поетапното покриване на недофинансирането на БДЖ ЕАД и НК "ЖИ", съгласно регламент №1192/69 на Съвета на Европейската Икономическа Общност и съгласно програми, приети от МС. Да се потърси политическа и съдебна отговорност на виновниците допуснали неравнопоставеност между различните видове транспорт за безстопанственост, некомпетентно управление и целенасочено водене на компаниите към фалит. Да се създаде механизъм за граждански контрол – участие на граждани в надзорния съвет, подобно на НЗОК. Подобни структури има например в Дойче бан /Deutche Bahn/ – германския държавен жп превозвач с печалби за последните години от над 1 млрд. евро. Ние имаме и конкретно предложение в тази насока и очакваме обществен дебат по въпроса, категорични са протестиращите. /БГНЕС