Има призиви да се спре приватизацията на БДЖ - може да се прецени и да се прекрати тази процедура, ако обществото желае. Това заяви министърът на транспорта в оставка Ивайло Московски, предаде репортер на БГНЕС.

Ако се вземе решение държавата да започне да помага на БДЖ и да покрие задълженията на компанията, на стойност около 800 млн. лева, гражданите трябва да знаят, че тези пари ще ги плащат и те, обясни Московски. Приватизацията е един от начините кредиторите да получат своите пари. "Пътнически превози" трябва да останат държавни, но при оздравяване. Частна компания може да печели от "Товарни превози" в дългосрочен период, смята той.

Трябвало е да протестирате много отдавна, още като са се трупали дълговете на БДЖ, при миналото правителство, обърна се министърът в оставка задочно към протестиращите срещу приватизацията на компанията. Той имал информация, че фирмите-кандидати за приватизация са притеснени и обмислят да се откажат от участие в процедурата.

Държавните пощи, пощенските станции всяка година търпят загуби, излизайки на либерализирания пазар, каза още Московски и обвини за това също предишното правителство. Частните оператори са по-гъвкави, по-адаптирани за пазара и затова държавните губят, поясни той. Въпрос на решение е дали ще бъдат одобрени държавните помощи, на които пощите имат право, допълни Московски. Потенциално те са дружество, които може да бъде оздравено и да работи успешно, смята той.

В Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията днес бе даден старт на новата система за провеждане на теоретичните изпити за водачи на МПС по електронен път. На кандидат-шофьорите бяха раздадени таблети с презентация на стъпките, които те трябва да следват, за да положат изпита. Министърът запозна медиите с механизма на нововъведението, което би трябвало да доведе до по-малко субективизъм, за да могат кандидатите за книжка да покажат реалните си знания.

В програмата ни за борба с недобрите практики и като политика на нашия кабинет имахме като приоритет именно противодействието срещу негативните явления на шофьорските изпити, заяви Ивайло Московски. Въвеждането на тези електронни услуги са процес, което е предпоставка за намаляване на ПТП, които в последните години спаднаха с 50%, каза той. Компанията, която осигурява тази дейност, всъщност заменя един разход с друг, за момента са закупени 300 таблета за проекта, информацията е криптирана на много високо ниво, коментира Московски. Таблетите се предоставят на школите от ИА "Автомобилна администрация", а при определени обстоятелства , при повреди могат да се ползват алтернативи, включително и чрез листовки, отговори той на въпрос на медия. Оставям министерството и сектор транспорт в една добра кондиция, оцени труда си министърът за периода, в който той го е ръководил. По отношение на електронното правителство Московски подчерта, че скоро повече от 50 електронни услуги ще бъдат реалност в Столична община, както и интегрирането на повече от 35 публични регистъра, които са в тестови режим.

Ще се опитаме до 4 години да се разделим с хартиената листовка, по-бързо като време, отколкото това е станало в Германия, примерно, посочи Валентин Божков, изпълнителен директор на ИА "Автомобилна администрация". Държавата ще поеме отговорността за сигурността на информацията и за премахване на човешката грешка, а кандидатите могат да коригират отговорите си по време на изпита, посочи той. При тази система, на този етап ще отпаднат 60 000 листовки на година, съобщи Божков. Същите таблети ще бъдат ползвани и за други изпити, системата бе тествана многократно, каза още той.

Процесът е прозрачен, елиминира опитите за манипулиране на изпитните резултати и за корупционни практики, допълни Валери Борисов, зам.-министър на транспорта.

Ръководството на министерството раздаде на журналистите таблети, за да проверят те самите как функционира новата система, имитирайки полагане на изпита за кандидат-шофьори. /БГНЕС