В България през последните години се наблюдаваха значителни промени на пазара на тютюневи изделия. Средната ефективна акцизна ставка за цигарите се повиши около 4.6 пъти за периода 2005-2013.
Това показват данните от направения анализ от "Индъстри уоч" за пазара на тютюневи изделия. В резултат, средните цени на цигарите за периода от края на 2004 г. до момента нараснаха 3.3 пъти. Същевременно, в сравнение с 2008 г., държавата събира едва 7% повече приходи, при двукратно увеличение на акцизните ставки за периода - заради 45% спад в обема на обложените цигари в продажба.
Либерализирането на пазара премахна диференцираното данъчно третиране на местни и вносни цигари, като цените вече не се определят административно. Това премахна известното пазарно предимство на по-евтините местни марки, като на пазара се наблюдава вече значително присъствие на глобални брандове. В резултат на повишаването на нивото на акцизите в България и специфичната структура на акцизното облагане, цените на цигарите се промениха по различен начин в зависимост от пазарния сегмент. Увеличаването на теглото на специфичния акциз в цената оказа неравномерно влияние върху пазарните цени в различните сегменти, се посочва в анализа.
Влиянието от повишените акцизи беше пропорционално много по-силно върху по-евтините цигари, а ефектът върху по-скъпите цигари беше като цяло по-слаб. Вследствие на това средната разлика между цените на тютюневите изделия в ниския и високия сегмент се сви близо 2 пъти – от почти 4 лева през 2008 г. до около 2 лева през 2012 г. Видимото стопяване на разликата между максималната и минималната цена прави по-скъпите цигари относително по-привлекателни за пушачите.
Забраната за пушене вече дава ефект в свиване на продажбите с 3 до 4%, макар да е рано да се оценят трайните ефекти. В други страни от Европейския съюз, в които е въведена подобна забрана, продажбите на цигари падат с 4-11% в месеците непосредствено след влизането на ограничението в действие. Забраната за пушене на публични места има не само еднократен, но и дългосрочен ефект върху търсенето на тютюневи изделия, показват данните от "Индъстри уоч".
Ценовите стратегии за пръв път през последните години се отличават от дългосрочния тренд както в страната, така и в ЕС. Според данни на Евростат цените на цигарените изделия са се повишили с около 6% годишно през 2012 г., като процесът на постепенно увеличение на цените се запазва и през първите месеци на 2013 г. В същото време, в България средно цените не се променят сред изделията с най-висок пазарен дял. През 2012 г. цените на 24 от най-продаваните 30 асортимента остават непроменени спрямо 2011 г. Ценовата динамика обаче е по-различна сред по-малко популярните асортименти, сред които има отделни случаи на агресивно намаление на крайната цена с над 7% през 2012 г. Поевтинели са 18 от 100 най-продавани изделия, като до голяма степен това се дължи на един от участниците на пазара. Вероятно това е стратегия за по-бързо разширяване на пазарно присъствие и налагане на относително нови и непознати марки. /БГНЕС
Коментари
Добави коментар