Областна администрация-Шумен оспори пред Върховния административен съд/ВАС/ решението на Шуменския административен съд в частта му, с която съдът отмени частично заповедта на заместник-областния управител Ивайло Илиев, с която бяха отменени пет заповеди на кмета на община Шумен за  провеждането на конкурси за избор на управители на еднолични общински дружества с ограничена отговорност. Това съобщиха днес от областна администрация.

Според заместник-областния управител Ивайло Илиев кметските заповеди са незаконосъобразни, защото са приети  без да са налице предварително определени „ред и условия“ за това от Общински съвет, каквото е изричното изискване на чл. 50, ал. 2 от Наредбата за условията и реда за упражняване на правата на собственост на общината в търговски дружества с общинско участие в капитала.

Припомняме, че Шуменският административен съд отсъди, че две от въпросните пет кметски заповеди са незаконосъобразни /КОЦ и ДКЦ I/ и правилно са отменени от заместник-областния управител, но за другите три – отмени заповедта на заместник-областния управител и именно тази част от решението на Шуменския административен съд е атакувана пред Върховния административен съд /Дентален център ДЕНТ - Шумен, Общински пазари и Медико-техническа лаборатория I /.

Основните аргументи в жалбата до Върховния административен съд са, че приетите с решение от 2008 г. на Общински съвет правила за провеждане на конкурси за управители, не изпълняват условието на чл. 50, ал. 2 от общинската наредба, тъй като същите не са с многократно правно действие и нямат характер на общ нормативен акт по смисъла на Административно-процесуалния кодекс – както твърди ответната страна. С оглед съдебната практика на ВАС, за такива случаи, в които Общинският съвет осъществява функциите на общо събрание, упражнявайки правата на общината, като едноличен собственик на капитала на дружеството, включително по отношение избора и назначаването на  управители на общинските дружества, той  действа не като административен орган, а като гражданско правен субект.

В жалбата до ВАС са изложени аргументи за това, че за всеки конкретен конкурс за избор на управител на общинско ЕООД следва Общинският съвет да приеме отделно/изрично решение за определяне на „ред и условия“ за провеждането на конкурса, в което да са определени конкретни, актуални и специфични условия и ред за провеждането му, съобразени както със спецификата на дейността, осъществявана от всяко ЕООД, чието управление ще се възлага, така и с действащото законодателство в съответната област на дейност – комунална, здравеопазване и пр.

ШУМ.БГ