Министърът на образованието, професор Анелия Клисарова, предвижда да бъде усъвършенствана системата на делегиран бюджет в училищата.
Финансирането ще се извършва не само следвайки броя на учениците, както е сега, но и във връзка с качеството на образованост, показано от децата от 4-ти до 7-ми клас на външното оценяване. Според нея, в училищата с малко ученици този подход ще е много полезен, за да може да се повиши възнаграждението на преподавателите, чиито ученици са показали добри резултати. Друго намерение на министър Клисарова е да върне престижа на учителската професия. "......непрекъснато да се повишава заплатата, непрекъсната квалификация и добри условия на труд", каза просветният министър по БНР.
Професор Анелия Клисарова добави и че трябва да се засили професионалното образование. Тя обеща, че ще настоява в държавния бюджет да има достатъчно пари, за да осъществи намеренията си. В момента се правят разчети за това колко средства ще са необходими. "Необходимо е постепенно модернизиране на някои училища, включително и ремонти." Идеята на новия просветен министър да се върнат лекарите в училище е основно да може те да извършват профилактиката сред децата. Тя поясни, че един лекар може да обслужва две и повече училища, в други да има само медицинска сестра, всичко зависи от броя на учениците.
За малките населени места е възможно да се търси помощта на личните лекари за профилактичната и просветната дейност. По повод искането на някои родители държавата да финансира частните училища, министър Клисарова подчерта, че родителите имат право да избират дали детето им да учи в частно училище и то със съзнанието, че там трябва да плащат.
"Тука е солидарността. Тези, които не могат да издържат сами децата си,...ги дават само в държавно училище и смятам, че нашите средства, като държава, първо трябва да бъдат насочени към държавните училища. ...Състоянието на бюджета, условията на работа в момента не позволяват ...да бъдат финансирани частните училища", каза тя.
Министър Клисарова възнамерява да насочи висшето образование повече към частния бизнес и пазара на труда, без да се пренебрегва качеството и академичността. Може да се разреши платеното обучение и в държавните висши училища, като кризисна мярка, без да отпаднат таксите за другите студенти, съобщи тя. /БГНЕС
Коментари
Даскала
Прости комуняги. Единственият начин да се провокира конкуренция в образованието е да се стимулира частното образование. Конкуренцията ражда качество. Но в случая, в частните училища учат българчета, а не мангалчета. Я, ако беше обратното...
За унитата - всеки уни си има капацитет, определен от НАОА, който не може да надвишава. В момента местата за държавна поръчка са повече от набора. Ако приемаме платено, какво правим - или нарушаваме капацитета (глоби за унито) или платеното е извън капацитета, което води до идиотски последици - например, пълчища от безработни юристи, икономисти, журналисти.
А делегираните бюджети просто затриха и последните остатъци от взискателност и професионализъм в учителския труд. Тая патка ще дава повече на училищата, в които подсказват най-добре на външното оценяване.
Анонимен
"непрекъснато да се повишава заплатата, непрекъсната квалификация и добри условия на труд"..., А ЗАЩО Е ПРОПУСНАЛА Г-ЖА КЛИСАРОВА, ЧЕ ЗА ДА СЕ ПОЛУЧИ ПОВИШАВАНЕ ЗАПЛАТАТА НА УЧИТЕЛИТЕ Е НЕОБХОДИМО КАЧЕСТВЕНО, РАЗБИРАЕМО ПРЕПОДАВАНЕ, А НЕ ДА СИ ИЗПЕЯТ УРОКА, КАКТО КАЗВА МОЯ СЪСЕДКА УЧИТЕЛКА И ДА НЕ Я ИНТЕРЕСУВА - НА КОГО МУ ВЛЯЗЛО, НА КОГО МУ ИЗЛЯЗЛО ОТ УШИТЕ. СЛЕД ТОВА СЪЩИТЕ ТЕЗИ ТЪПУНГЕРИ, КАКТО ТЯ НАРИЧА УЧЕНИЦИТЕ, ДА ИДВАТ НА ЧАСТНИ УРОЦИ - УЧЕНИЦИ, НА КОИТО ТЯ ПРЕПОДАВА И ЗА КОИТО СИ ПРАВИ ПЛАН, КОЛКО ДА ОСТАВИ НА ПОПРАВИТЕЛЕН И СПОРЕД АНГАЖИМЕНТИТЕ СИ - ЛЕТНИЯТ ИЗПИТ ДА Е СКЪСАН, ЗА ДА СЕ ЯВИ НА ЕСЕННИТЕ - НАЛИ ТРЯБВАТ ОЩЕ ПЪЛНИ ТОРБИ И ПАРИ, ЗА ОЩЕ ЧАСТНИ УРОЦИ??? ОСТАВЯМ ВИ ЗА РАЗМИСЪЛ, НО ЗАРАДИ ТАКИВА МЪРШИ КАТО НЕЯ, НЕ МОЖЕ ДА СЕ ГОВОРИ ЗА ЕДНАКВО ЗАПЛАЩАНЕ С ТЕЗИ УЧИТЕЛИ, КОИТО ДАВАТ ВСИЧКО ОТ СЕБЕ СИ, ЗА ДА "ВЛЕЯТ" РАЗБИРАЕМ МАТЕРИАЛ В ГЛАВИТЕ НА УЧЕНИЦИТЕ. ЕТО ЗАЩО, ИНСПЕКТОРАТИТЕ ПО ОБРАЗОВАНИЕ ТРЯБВА ДА ИНСПЕКТИРАТ ПОСТОЯННО УЧИТЕЛИ И УЧЕНИЦИ И СПОРЕД ЗНАНИЯТА НА УЧЕНИЦИТЕ /НЕ ПО ОЦЕНКИТЕ/, ДА ЗАПЛАЩАТ ЗАСЛУЖЕНОТО НА УЧИТЕЛИТЕ! СЛАБИТЕ ОЦЕНКИ ПО ПРИЕМНИТЕ ИЗПИТИ И МАТУРИТЕ ДОСЕГА МНОГОКРАТНО ПОКАЗВАХА СЛАБИ РЕЗУЛТАТИ, А В СЪЩОТО ВРЕМЕ ТЕЗИ УЧИТЕЛИ, КОИТО СА ГИ "ПОДГОТВЯЛИ" ПРОТЕСТИРАХА ЗА ПОДОБАВАЩО ЗАПЛАЩАНЕ - ЕТО ЗАЩО ИНСПЕКТОРАТЪТ ДА БЪДЕ КРИТЕРИЙ ЗА ТОВА ЗАПЛАЩАНЕ....
POGLEDNI
СЪГЛАСНА СЪМ С ГОРЕ СПОМЕНАТОТО. НА УЧИТЕЛИТЕ ТРЯБВА ДА СЕ ЗАПЛАЩА СПОРЕД ЗНАНИЯТА НА УЧЕНИЦИТЕ И НАИСТИНА В УЧИЛИЩАТА УЧИТЕЛИТЕ САМО ГЛЕДАТ КАК ДА ИМ МИНЕ ВРЕМЕТО ,САМО В НАЧАЛНИТЕ КЛАСОВЕ СЕ ПРЕПОДАВА КАКТО ТРЯБВА И ДЕЦАТА НЕ ИМ ПОЗВОЛЯВАТ ДА ИЗОСТАВАТ,ПОМАГАТ ИМ.НА ТЕЗИ УЧИТЕЛИ СЕ ПОЛАГА ПОДОБАВАЩО ЗАПЛАЩАНЕ.ВМЕСТО ДА ДРЪНКА ГЛУПОСТИ ТАЗИ МИНИСТЪРКА ДА ВЗЕМЕ ДА ПРОМЕНИ ЗАКОНА И ДА СЕ ЗАТЕГНЕ ДИСЦИПЛИНАТА В УЧИЛИЩАТА А ДЕМОКРАЦИЯТА ДА Я ИЗМЕСТИ ИЗВЪН УЧИЛИЩАТА....ТАКА ЩЕ ИМА РЕД И ДИСЦИПЛИНА И ЩЕ СТАНАТ ХОРА А НЕ НЕОБРАЗОВАНИ И ТЪПИ.........
Ха-ха-ха
Ха, честита ни новата стара зам. министърка. Пред нея бледнеят всички калинки. Му-ха-ха-ха-кадде-с-и. Пу-пу-пу. Но, това ще е до новата учебна година. Ха, честито ви образоваяние на турски език. Всъщност в Делиормана отдавна е така.