Депутатите обсъждат днес внесения вот на недоверие срещу правителството на извънредно заседание. В пленарната зала са премиерът Сергей Станишев и министрите от кабинета му. Вече един месец децата не ходят на училище, а такова нещо не се е случвало и в най-трудните времена на България. Въпросът сега е кой ще поеме отговорност, защото тя е много важна, а единствения начин да я поискаме е чрез този вот на недоверие, заяви лидерът на ДСБ Иван Костов. Единият отговор е да натоварите опозицията с поемане на отговорност. Само посредствен човек обаче може да мисли така, защото опозицията не иска стачка на учителите. Вторият отговор, който давате е, че са виновни учителите, заяви Костов. Той уточни, че синдикатите са се съгласили с повечето от условията на правителството и за стачката е виновно мнозинството. Премиерът обеща, че за образование ще бъдат отпуснати 5% от БВП. Лъжете и мамите през цялото време, опитвате се да настроите обществото срещу най-голямата професионална стачка в България, заяви Костов. Днес ако ние сме способни да водим дебати за образованието като интелигентни хора, утре нашите деца може и да нямат тази възможност, заяви Надежда Михайлова от ОДС. Тя посочи, че образованието трябва да се реформира, което е инвестиция в бъдещето на нацията. Министърът на образованието Даниел Вълчев обяви екшън план, но не видяхме неговото изпълнение. При двуцифрена инфлация всяко увеличение на заплатите ще доведе до още по-висока инфлация и намаляване на реалните доходи. Освен това увеличение на заплатите само в резултат на стачката ще доведе до нови искания на работещите в други сфери, посочи Михалова. тя подчерта, че по данни на НСИ за 2007 г. преподавателите в България са 120 000, от които 26 000 във висшето образование и 94 000 в средното. В същото време в медиите се посочват цифри за 150 000 души или около 54 000 не са преподаватели, като броят им трябва да се съкрати. Размерът на държавната намеса в икономиката е прекалено голям, това са резерви, от които могат да се финансира образованието, посочи още Михайлова. Според мен има 2 неща, за които си заслужава всички да обединим усилия и да направим нещо по-добро - обхвата на децата в училищна възраст и професионалното образование, заяви министърът на образованието Даниел Вълчев. Той посочи, че през последните години са предприети целенасочени мерки - безплатни учебници за 1-4 клас, има готовност до 7 клас, закупуване близо 500 училищни автобуса, програмата със закуските на МТСП, обвързването на различни социални плащания в посещаемостта на децата на училище. Тук според мен трябва да продължим дебата и да открием допълнителни мерки и възможности децата да бъдат задържани в училище до съответната възраст, посочи Вълчев. Относно професионалното образование, министърът посочи, че системата е доста консервативна и нейната промяна не е лесна. Същевременно бих искал да се ангажирам, че за правителството тази година ще бъде изключително важна за професионалното образование, съответстващо на нуждите на всеки един от регионите. Имаме и волята и виждането да променим системата на професионалното образование, за да бъде привлекателна за децата и да могат те да намерят реализация на пазара на труда след това в регионите, в които живеят или поне в България, каза Даниел Вълчев. Според него най-значимото нещо, направено в образованието за последните 20 години, се е случило на 01.01.2007 г. - от тогава е въведен единен стандарт за издръжка на един ученик, като досега се финансираха паралелки. Предстои въвеждането на делегирани бюджети и регулиране на нормативите и плътността на паралелките. Системата за външно оценяване е един от гигантските проблеми на българската образователна система, посочи Вълчев. За пръв път през изминалата учебна година е проведено измерване на знанията в четвърти клас и това ще се повтори и тази година и ще се добави и към пети клас, като всяка година ще се добавя по още един клас. Тестовата система за кандидатстване след седми клас стана факт, заяви Вълчев. Исканията за увеличение на доходите винаги са справедливи, но удовлетворяването им често пъти води до икономическа нестабилност, а цената за това се плаща от най-бедните слоеве в обществото, заяви финансовият министър Пламен Орешарски. През последните две години ръстът на доходите е нараснал под оптимистичните очаквания, но въпреки това е надхвърлил възможностите на страната, посочи Орешарски. Всеки втори стачкуващ учител сочи бюджетния излишък като източник за удвояване на заплатата си. Това искане обаче е ирационално, защото 100-процентно увеличение може да доведе до нестабилност, заяви финансовият министър. Той обясни още, че ситуацията в България се следи от ЕС и чуждите инвеститори и те разчитат българското правителство да не се поддаде на емоции и да запази макроикономическата стабилност. Нивото на доходите е ниско, но чрез настояване веднага да бъдат повишени заплатите, рискът те да бъдат понижени е много голям. Правителството не може да си позволи да изпълни исканията на учителите, макар че аз им симпатизирам, но не приемам ултимативния им тон. Обръщам се към тях да не причиняват отключване на инфлацията в българското общество, заяви Пламен Орешарски. Вотът на недоверие към правителството беше внесен на 15 октомври т.г., заради кризата в образованието. Под искането за вота сложиха подписите си 64 депутати от ОДС, ДСБ, Атака, БНС и независими. Гласуването му ще бъде утре на извънредно заседание на парламента от 14:00 часа. /БГНЕС