Над 6 часа дебати по вота на недоверие
Над шест часа продължи днес дебатът по вота на недоверие в парламента. Гласуването ще бъде утре, 23 октомври, около 15,30 часа на извънредно заседание на Народното събрание.
Вече един месец децата не ходят на училище, а такова нещо не се е случвало и в най-трудните времена на България. Въпросът сега е кой ще поеме отговорност, защото тя е много важна, а единствения начин да я поискаме е чрез този вот на недоверие, заяви лидерът на ДСБ Иван Костов. Единият отговор е да натоварите опозицията с поемане на отговорност. Само посредствен човек обаче може да мисли така, защото опозицията не иска стачка на учителите. Вторият отговор, който давате е, че са виновни учителите, заяви Костов. Той уточни, че синдикатите са се съгласили с повечето от условията на правителството и за стачката е виновно мнозинството. Премиерът обеща, че за образование ще бъдат отпуснати 5% от БВП. Лъжете и мамите през цялото време, опитвате се да настроите обществото срещу най-голямата професионална стачка в България, заяви Костов.
Днес ако ние сме способни да водим дебати за образованието като интелигентни хора, утре нашите деца може и да нямат тази възможност, заяви Надежда Михайлова от ОДС. Тя посочи, че образованието трябва да се реформира, което е инвестиция в бъдещето на нацията. Министърът на образованието Даниел Вълчев обяви екшън план, но не видяхме неговото изпълнение. При двуцифрена инфлация всяко увеличение на заплатите ще доведе до още по-висока инфлация и намаляване на реалните доходи. Освен това увеличение на заплатите само в резултат на стачката ще доведе до нови искания на работещите в други сфери, посочи Михалова. тя подчерта, че по данни на НСИ за 2007 г. преподавателите в България са 120 000, от които 26 000 във висшето образование и 94 000 в средното. В същото време в медиите се посочват цифри за 150 000 души или около 54 000 не са преподаватели, като броят им трябва да се съкрати. Размерът на държавната намеса в икономиката е прекалено голям, това са резерви, от които могат да се финансира образованието, посочи още Михайлова.
Според мен има 2 неща, за които си заслужава всички да обединим усилия и да направим нещо по-добро - обхвата на децата в училищна възраст и професионалното образование, заяви министърът на образованието Даниел Вълчев. Той посочи, че през последните години са предприети целенасочени мерки - безплатни учебници за 1-4 клас, има готовност до 7 клас, закупуване близо 500 училищни автобуса, програмата със закуските на МТСП, обвързването на различни социални плащания в посещаемостта на децата на училище. Тук според мен трябва да продължим дебата и да открием допълнителни мерки и възможности децата да бъдат задържани в училище до съответната възраст, посочи Вълчев. Относно професионалното образование, министърът посочи, че системата е доста консервативна и нейната промяна не е лесна. Същевременно бих искал да се ангажирам, че за правителството тази година ще бъде изключително важна за професионалното образование, съответстващо на нуждите на всеки един от регионите. Имаме и волята и виждането да променим системата на професионалното образование, за да бъде привлекателна за децата и да могат те да намерят реализация на пазара на труда след това в регионите, в които живеят или поне в България, каза Даниел Вълчев. Според него най-значимото нещо, направено в образованието за последните 20 години, се е случило на 01.01.2007 г. - от тогава е въведен единен стандарт за издръжка на един ученик, като досега се финансираха паралелки. Предстои въвеждането на делегирани бюджети и регулиране на нормативите и плътността на паралелките. Системата за външно оценяване е един от гигантските проблеми на българската образователна система, посочи Вълчев. За пръв път през изминалата учебна година е проведено измерване на знанията в четвърти клас и това ще се повтори и тази година и ще се добави и към пети клас, като всяка година ще се добавя по още един клас. Тестовата система за кандидатстване след седми клас стана факт, заяви Вълчев.
Исканията за увеличение на доходите винаги са справедливи, но удовлетворяването им често пъти води до икономическа нестабилност, а цената за това се плаща от най-бедните слоеве в обществото, заяви финансовият министър Пламен Орешарски. През последните две години ръстът на доходите е нараснал под оптимистичните очаквания, но въпреки това е надхвърлил възможностите на страната, посочи Орешарски. Всеки втори стачкуващ учител сочи бюджетния излишък като източник за удвояване на заплатата си. Това искане обаче е ирационално, защото 100-процентно увеличение може да доведе до нестабилност, заяви финансовият министър. Той обясни още, че ситуацията в България се следи от ЕС и чуждите инвеститори и те разчитат българското правителство да не се поддаде на емоции и да запази макроикономическата стабилност. Нивото на доходите е ниско, но чрез настояване веднага да бъдат повишени заплатите, рискът те да бъдат понижени е много голям. Правителството не може да си позволи да изпълни исканията на учителите, макар че аз им симпатизирам, но не приемам ултимативния им тон. Обръщам се към тях да не причиняват отключване на инфлацията в българското общество, заяви Пламен Орешарски.
Днешната ситуация е трудна и за учителите и за родителите и за цялото общество, но ще намерим изход от нея. Това заяви премиерът Сергей Станишев. Няма българин, който да не помни ролята на българския учител и по време на Възраждането и в това да се възпитава младо поколение, което е конкурентноспособно. През последните 17 години сме свидетели на липса на цялостна стратегия на образованието и много неща са се натрупали като несправедливост към учителите. Не само ниските заплати, а и авторитета на учителите пред децата, пред родителите, мястото им в обществото. Но освен емоции трябва да има и разум и отговорност. Убеден съм, че огромното мнозинство от българските учители осъзнават своята отговорност, заяви Станишев. Той добави, че повечето учители знаят, че е нереалистично увеличение със 100% на заплатите, както и че системата се нуждае от цялостна реформа. Няма да коментирам кой, защо и с какви мотиви формира стачни искания за 100% увеличение на заплатите, това е нереалистично не само заради обема пари, а защото нито едно съсловие не може да реши своите проблеми за сметка на другите, посочи премиерът. Категорично отхвърлям тезата, че правителството е глухо и не желае да чуе учителите, защото преговори с тях се водят по време на цялата стачка, но те трябва да са с разум. Още преди началото на стачката българското правителство направи усилие да предложи цялостен пакет, който включва повишаване на заплатите и модернизация на българското образование, което да доведе до по-добро качество. Миналата седмица бяхме на стъпка от решение на проблема, но до сега не мога да чуя смислен отговор на въпроса защо три часа след като се бяхме договорили, синдикатите го отхвърлиха. Това настройва обществото срещу учителите, заяви Станишев. Той допълни, че това, което предлага правителството на учителите – от октомври т.г. до юли следващата година средната заплата да надхвърли не само средната заплата за страната, но и в публичния сектор - да стане 650 лв., никак не е малко. Според премиера най-положителния момент в стачката е това, че учителите предизвикаха дискусията за цялостна реформа в образованието и заради това им дължим уважение и благодарност. Много години се поддържа статукво в образованието и се радвам, че голяма част от учителите искат реформа в сектора, каза премиерът. Той апелира към здравия разум и отговорност на синдикатите. Знам, че след като синдикатите толкова време говорят за стачка до край, сега е трудно да направят крачка назад. Удивен съм от изказванията на опозицията, че трябва да раздадем бюджетния излишък. Правителството няма да го допусне, защото ако тръгнем към 100% увеличение на всички успехите на страната досега ще бъдат унищожени. Първото условие за успеха на страната е финансовата стабилност и правителството ще продължи да води политика, която да я гарантира, посочи Станишев. Премиерът призова учителите да се върнат в клас възможно най-бързо, защото ще го направят с постигнати резултати и ще имат очи да гледат децата право в лицата. При искане на учителите за 650 лева средна заплата в сектора университетските преподаватели не могат да останат настрани, защото непедагогическият персонал тогава ще получава колкото един професор, каза още премиерът.
Внесеният вот на недоверие срещу правителството е ненужен за българските граждани и за учителите, заяви председателят на ПГ на КБ Михаил Миков. Той добави, че от днешната дискусия в парламента по внесения вот е станало ясно, че правителството намира подкрепа за реформа в образованието дори и сред опозицията. Никой днес не отрече, че приетата програма за развитие на средното образование е принос на това правителство за реформа в сектора, заяви Миков. Той допълни, че КБ няма да подкрепи вота на недоверие и то не защото е внесен от опозицията, а защото няма аргументи за него. Опозицията в даден момент започна взаимни атаки кой е по-виновен за сегашното състояние на образованието, но това бихте могли да го изясните на ваша сбирка, добави Миков. Внесения вот е популизъм и опозицията го използва в предизборната кампания. Политизацията на вота взе връх над реалната загриженост за българското образование, каза той. Миков се обърна към опозицията да съдейства на мнозинството при вземане на решения за такава реформа в образованието, която ще го направи по-качествено и след 10-15 години резултатите ще бъдат видни.
Политиката на доходите трябва да се определя от социалната значимост на съответното съсловие. Това заяви заместник-председателят на ПГ на ДПС Лютви Местан. Анонсът на правителството, че е готово да увеличи заплатите на учителите до 650 лева само за една година е непознат, защото това е безпрецедентен ръст на възнаграждения. Въпреки това аргументът тук какво ще кажат другите съсловия е основателен, заяви Местан. Заплатите на учителите и на учените са подценени и заради това много важно е да имаме политическа визия за мястото им в обществото, защото социалната им роля през последните 17 години е лишена от визия. Когато имаме такава ще можем да отговорим на въпроса какво ще кажат железничарите, добави той. Местан беше категоричен, че без инвестиции в образованието и науката не може да се постигне конкурентноспособност на икономиката. Той обвини опозицията, че се опитва да използва учителските протести. Учителското съсловие обаче очаква адекватни решения, а не да бъде използвано политически, заяви още Местан.
Татяна Калканова от НДСВ също каза, че вотът на недоверие е част от предизборната кампания, въпреки че исканията на учителите са справедливи. От 1 януари или от 1 юли следващата година всички училища трябва да имат делегирани бюджети, заяви депутатът от НДСВ Лидия Шулева. Тя предлага делегираните бюджети да бъдат приети като поправка в Закона за народната просвета. Според нея трябва също да се увеличи заплащането на допълнителните часове на учителите. Публичната система е инертна и се стреми към самосъхранение, защото няма безболезнена реформа. Колкото по-дълго се отлага обаче тя, толкова по-дълга е болката, заяви Шулева. Атанас Щерев от НДСВ обвини опозицията в популизъм, защото не подкрепя реформата в образованието. Няма значение, че това правителство е доминирано от БСП - щом като иска да прави реформа, то трябва да бъде подкрепено, каза Щерев.
ОДС настояват работна група да разработи кризисна програма за разрешаване на проблемите в образованието. Това становище беше изразено от депутата Мартин Иванов. Програмата трябва да бъде разработена под егидата на Народното събрание с участието на правителството и на експерти. Искаме децентрализация на системата, която ще доведе до конкурентноспособност, а също така да се въведе принципа парите следват ученика, каза Димитров. От ОДС настояват също за изграждане на система за обективно външно оценяване на резултатите и учениците, а заплатите на учителите да бъдат обвързани с качеството на работата им. Димитър Камбуров от ДСБ каза, че правителството е оставило учителите да бъдат просяци. Няма бъдеще държава, в която учителите, които създават бъдещите граждани са приравнени до заплащането на обикновена секретарка от министерство, посочи той. Лидерът на Атака Волен Сидеров заяви, че не е чул отговор от опозицията какво се случва, ако след вота на недоверие правителството падне. Той обвини глобализацията за състоянието на образованието, защото според него тя е в ущърб на страни като България.
Вотът на недоверие към правителството беше внесен на 15 октомври т.г., заради кризата в образованието. Под искането за вота сложиха подписите си 64 депутати от ОДС, ДСБ, Атака, БНС и независими. Гласуването му ще бъде утре, 23 октомври, на извънредно заседание на парламента от 14:00 часа. Това е третият вот на недоверие към правителството на Сергей Станишев. Първият беше заради несправянето му с бедствията в страната, а вторият заради лошото състояние на здравеопазването.
БГНЕС
108
0
asdf
PGRpdiBjbGFzcz0iYWRzLXpvbmUiIGlkPSJhZHMtem9uZS16b25lMm5kcGFyYWdyYXBoIiAgCiAgICAgCiAgICAgCj4KICAgIAogICAgICAgIAogICAgICAgIAogICAgCjwvZGl2Pg==
Коментари
Добави коментар