Народното събрание отхвърли вота на недоверие към правителството заради политиката в образованието, предаде парламентарният репортер на БГНЕС. Това бе третият вот на недоверие към правителството на Сергей Станишев. Първият беше за несправяне с бедствията, а вторият за здравеопазването. Гласуваха общо 222 депутати, за бяха 61, против 160, един се въздържа. Вотът за недоверие беше подкрепен от депутатите от опозицията - ОДС, ДСБ, Атака и БНС. Въздържалият се народен представител е независим. Останалите независими депутати гласуваха против вота. Партиите от тройната коалиция също гласуваха против. Трите опита за тестване здравината на правителството не успяха. Това заяви премиерът Сергей Станишев след като вота за недоверие за кризата в образованието бе отхвърлен. Той благодари на народните представители, които подкрепиха правителството заради цялостната ситуация в страната. Всеки един от вотовете на недоверие е отправян на базата на политики в сектор, който се ръководи от една от партиите в управляващата коалиция. Явно това е опит да се тества здравината на коалицията, но неуспешен, посочи премиерът. Безпрецедентно е това, че вотът на недоверие се провежда в предизборна ситуация и по време на стачка. Дори на учителите им беше ясно, че са нереалистични исканията за 100% увеличение на заплатите в условията на Валутен борд, заяви Станишев. Днес образованието е далеч от това, което искаме да видим и като заплащане и като качество и като конкурентноспособност на пазара на труда на завършилите училище. Заради това образованието трябва да бъде приоритет на правителството и на държавата. От вчерашната дискусия стана ясно, че опозицията не предлага друго от това, което се реализира като реформи в сектора от правителството и тезата, че нямаме визия не издържа. За първи път има стратегия за развитие на образованието, а от стачката стана ясно това, че трябваше да я прилагаме по-бързо. В резултат на реформите, заложени в програмата, могат да се постигнат по-високи заплати на учителите, но това също така ще доведе и до по-високо качество. Друг извод е, че обществото няма достатъчно информация как се изразходват средствата от държавния бюджет. Трябва да обясним по-подробно това при обсъждането на бюджета за следващата година, защото в противен случай се получават манипулации, посочи още премиерът. По време на стачката се показваха фишове с 300 лева възнаграждение на учител, но след като предложихме 650 лв., което е повече от 100%, се оказа, че и това е недостатъчно. За правителството основен приоритет продължава да бъде макроикономическата стабилност на страната. Не може образованието да е оазис в пустиня, да се решат проблемите само в този сектор за сметка на друг, категоричен бе премиерът. Доходите в България са ниски, много хора живеят с малки доходи - и медицинските сестри, и горските, и хора от други сектори живеят със средства под очакваното и правителството води политика на ускорено увеличаване на доходите, но в условията на икономическа стабилност. Длъжни сме да гарантираме финансовата стабилност на държавата, посочи още Станишев. Премиерът показа пред депутатите една банкнота от 50 лева и 50 лева на монета и заяви, че тя е от други години, като посъветва народните представители сами да преценят какво може да се купи със сегашната банкнота и каква е била стойността на монетата. Образованието ще бъде приоритет и дискусията по него няма да приключи с този вот и с каря на стачката. Тя ще продължи да бъде много активна през следващите месеци. Надявам се на базата на разума и на конструктивния диалог да постигнем споразумение със синдикатите и учителите, въпреки че за мен е очевидно, че има силно заинтересовани стачката да продължи. Това е свързано с местните избори, посочи още министър-председателят. Управленската некомпетентност на правителството се сблъска с обществения интерес. Тристранната коалиция не видя причините за кризата и не пое отговорността за това, че децата не ходят повече от месец на училище. Това заяви зам.-председателят на ПГ на ДСБ Екатерина Михайлова след вота за кризата в образованието. Никой не спечели от вота на недоверие: нито правителството, нито подкрепящите го партии, но най-вече не спечелиха учениците, родителите и учителите. Призивите учителите, с мизерните си възнаграждения да стягат коланите, заради „общото благо”, показаха тежката морална криза на управлението на страната. Отхвърлянето на вота постави „бомба с часовников механизъм”, която скоро ще избухне отново. ДСБ сочат, че по време на вота бе изпусната възможността да се постигне консенсус за образованието като национален приоритет. Не се предложиха конкретни стъпки за неговата истинска модернизация. Не се потърси отговорност от никого, посочи Михайлова. Управляващите възнамеряват да замразят финансирането на образованието през следващата година. Затова ДСБ ще продължи дебата за българското училище по време на приемането на бюджета на Република България за 2008 г., каза още Екатерина Михайлова. БГНЕС