Вече имам жалби, че последните сметки за ток са завишени. Това заяви националният омбудсман Константин Пенчев в ефира на Нова телевизия.

Намалението на тока е минимално и хората трудно го усещат, добави той. Наистина има намаление от 4%, но хората не могат да разберат това намаление, защото има завишение на отделни компоненти, коментира още Пенчев.

"За мен регулаторният орган и институциите трябва да обяснят на хората тези завишени смети, ако трябва да направят проверка. Институциите поеха ангажимент за намаляване на цената и те трябва да обяснят това положение", смята омбудсманът.

По думите му хората не вярват на институциите, те в момента изчакват и при най-малкото нарушение ще излязат на улицата, защото вече им е писнало всеки да ги лъже.

"Ако има наистина намаляване цената на тока, нека да излязат и да обяснят ясно на хората защо това е така. Институциите трябва да докажат на хората, че не са ги излъгали, а наистина цената е намалена", обясни Пенчев.

По думите му електроразпределителната мрежа в България е в окаяно положение, но компаниите трябва да си коригират разчетите, защото клиентите им не са виновни за това.

"Хората излязоха през февруари на протести не защото сметките за ток бяха високи, а защото бяха необяснимо високи - никой не поясни защо се получиха такива баснословни фактури. А хората са много чувствителни. И нека си го кажем - от февруари досега нещата не са същите", смята Пенчев.

Депутати, представители на енергийния регулатор ДКЕВР и представители  на електроразпределителните дружества, като и представители на браншови и граждански организации ще обсъждат днес в Народното събрание ефекта от прилагането на новото ценообразуване на тока. Срещата е по инициатива на комисията по въпросите на гражданското общество в Парламента.

Преди няколко дни клиенти на различните енергийни дружества обявиха, че сметките им са скочили - при положение, че от август тока трябваше да поевтинее средно с 5%.

Въпреки това в енергийната комисия в парламента не е постъпила нито една жалба.

Нова телевизия