Първият музей на графитите и уличното изкуство с произведения на над 100 от най-известните артисти - от Банкси и Шепърд Фейри до пионери като Блек льо Рат, разказва "Гардиън".

Музеят на съвременното градско изкуство Urban Nation се намира в преустроен жилищен блок в центъра на германската столица, а подът е асфалтиран, за да създава усещането за улица.

Целта му е да проследи историята на изкуството от възникването му в Ню Йорк през 70-те години на миналия век до днешния глобален бум. 66-годишният Льо Рат, който популяризира стенсил техниката, пръскайки плъхове по парижките улици през 80-те години, не смята, че музеифицирането отнема от силата на движението, а даже напротив.

"Мисля, че този музей е повратна точка. Нашата цел бе да бъдем признати от институциите. Особено е, защото, от една страна, ние се бунтуваме, създаваме изкуство на места, където е забранено, и рискуваме да попаднем в затвора, но от друга страна, ако говориш с художниците, те всички искат да бъдат в музеи, да ги продават в "Кристис", да бъдат част от света на изкуството", казва той пред "Гардиън".

Според Льо Рат графитите са най-важната глава в историята на изкуството, защото "броят на произведенията, които се създават всеки ден по света, е гигантски".

Откриването бе съпътствано от първия проект на новия музей, в който известни имена на уличното изкуство изрисуваха фасади и разположиха скулптури и обекти на уличното изкуство из Берлин.

Германската столица е естествено място за новия музей. Там се намира East Side Gallery, един от най-известните паметници на уличното изкуство - еднокилометров остатък от Берлинската стена, изрисуван през 1990 г. от над сто артисти от целия свят. През следващите години десетки художници се възползваха от огромните калкани и запуснати сгради на града, за да създадат някои от най-известните произведения на уличното изкуство. Част от тях днес обаче са заплашени от строителния подем.

Първата експозиция в сградата на Urban Nation, която е посветена на историята на графитите, ще стои около 9 месеца.

Дневник