LG Chem - поделение на южнокорейския гигант LG, обяви, че изгражда в Полша най-големият в Европа завод за литиево-йонни батерии за автомобили, който ще заработи през 2018г. Решението се възприема като решително включване в задаващото се масово производство на електромобили.

Компанията не съобщава кои ще са потенциалните ѝ клиенти, но производители в съседна Германия като VW Group, Daimler и BMW планират в следващите години да изкарат на пазара десетки електрически модели. Основните причини са бързо намаляващите цени на батериите и натискът за намаляване на вредните емисии.

Европа, обаче, няма мащабно производство на такива акумулатори, поради което тези компоненти се внасят основно от Китай и Южна Корея. Това дава сериозно предимство на азиатците още в началото и затова растат призивите на Стария континент да се изгради собствена индустрия за разработване и производство на акумулатори.

LG Chem планира да вложи 5.9 млрд. злоти (1.38 млрд. евро) в завода край южния полски град Вроцлав. Той се намира на 190 км от границата с Германия, където само VW Group планира за по-малко от 10 години - до 2025г., да продаде 3 милиона електромобила.

Южнокорейците очакват предприятието им да произвежда до 100 000 акумулатора годишно, за което ще наеме 2500 работници. Още не е ясно какъв модел батерии ще се произвеждат тук, дали това ще става "от нулата" или някои компоненти ще се внасят.

В завода ще има и звено за изследвания и разработки с около 400 инженери от различни специалности като автоматизация, химия и информационни технологии.

"Ройтерс" обръща внимание, че все пак обектът няма да е внушителен по световните стандарти. Ако се има предвид типичният капацитет на кола от типа на Nissan Leaf, то 100 000 акумулатора се равняват на 4 гигаватчаса годишно. Това е малко над 10% от производствения капацитет, който т.нар. Гигафабрика на "Тесла" (Tesla) очаква да достигне догодина.

Цените на батериите бързо намаляват - по оценки на банка "Барклис", ако през 2010г. киловатчас е струвал над 1000 долара, през миналата година той е бил около 227 долара.

През 2016г. едва 0.2% от колите в Европа са били изцяло електрически, но Великобритания и Франция казват, че от 2040г. ще забранят напълно продажбите на коли с двигатели на петрол., а големи градове като Париж обмислят до 2030г. да спрат допускането на такива автомобили на своя територия.

Полският завод на LG може да не се задържи дълго европейски шампион. През септември шведската АВВ обяви, че влиза в съвместно дружество за изграждане на предприятие за литиево-йонни батерии с годишно производство, еквивалентно на 32 гигаватчаса към 2023г, а това е вече 90% от максималната цел, която си поставя Гигафабриката.

Проектът "Нортволт" (Northvolt) се ръководи от бивш мениджър в "Тесла" и планира да изгради Гигафабрика в Европа, но още не е известно името на предпочитаната страна.

Дневник