"Обуй си чорапите!" е фраза, която хиляди родители повтарят на хиляди деца в продължение на години. За Джон Кронин обаче е не просто фраза, а е ключ към предприемаческия му успех.

През 2016 г. 21-годишният Джон казал на баща си Марк, че иска да започе бизнес щом завърши училище, но не бил сигурен какъв точно.

"Първото ми предложение беше магазин за забавни стоки, но не знаех какво да продаваме", казва Джон, роден в Лонг Айлънд, Ню Йорк.

След това си мислел за фургон за храна, но имало проблем: "Ние наистина не можем да готвим", шегува се Марк.

Но най-накрая се спрели на идея.

"Джон е носил щури и шарени чорапи през целия си живот, така че беше нещо, което той обича и предложи да продаваме чорапи", разказва Марк пред BBC.

"Чорапите са забавни, креативни и цветни и ми позволяват да бъда себе си", казва Джон.

Това би било просто история за 21-годишен предприемач, но необикновеното е, че Джон е със синдром на Даун.

И така фирмата "Щурите чорапи на Джон" се ражда

Година по-късно основателите твърдят, че са изкарали $1,4 млн. приходи, събрали са $30 000 за благотворителност и са изпращали чорапи навсякъде по света, включително за премиера на канада Джъстин Трюдо и бившия президент на САЩ Джордж Буш - старши.

Онлайн магазинът предлага около 1400 вида чорапи с всякакви картинки от котки и кучета, през барбекюта, та дори и с лика на Доналд Тръмп.

Всяка поръчка се обработва на същия ден, изпраща се заедно с бонбони и ръчно написана благодарствена бележка. А ако клиентът живее наблизо има удоволствието да получи пратката си лично от Джон.

Като лице на бизнеса Джон посещава търговски събития, говори с клиенти и доставчици и стои зад инициативи като: "Понеделнишка лудост: Мистериозна торба" и клубът "Чорапи на месеца".

Марк пък се занимава с техническите аспекти от бизнеса.

"Джон е вдъхновение", казва Марк, който добавя, че синът му не получава специално отношение.

"Той работи усилено в този бизнес. Обикновено сме в офиса преди 9 сутринта и често не си тръгваме преди осем вечерта", казва Марк.

Само за година двамата са изпратили над 30 000 поръчки

5% от всички печалби биват дарени за организацията "Special Olympics", която организира спортни събития за хора със специални образователни потребности. Джон се състезава в игри като баскетбол, футбол и хокей.

Също така е дизайнер и на собствени чорапи, които целят да повдигнат интереса към проблемите на хората и помагат на благотворителни организации като Националното общество за Синдром на Даун и Американската общност за аутизъм.

"Имаме социална мисия и търговска мисия и те са неразделни", казва Марк.

"Не мисля, че вече е достатъно просто да предлагаш услуга или продукт. Мисля, че трябва да има ценности и ние имаме модел, който показва това", обяснява Марк успехът на компанията.

"Това, което правим, е да разпространяваме щастие", добавя Джон.

Компанията иска да наеме още хора с увреждания и почти една трета от служителите са такива.

"Работим да покажем какво хората с увреждания и образователни потребности могат да направят", пояснява Марк.

"Когато говоря с работодатели им казвам, че е абсолютно наложително да наемат хора с увреждания. Не защото е правилното нещо, не защото те са готини хора, но защото всички търсят добри служители", посочва бащата на Джон. И според него хората с увреждания са страхотни служители.

Предизвикателствата

Джон и Марк обаче признават, че има предизвикателства и то е да отговорят на търсенето.

В първия си месец "Щурите чорапи на Джон" са доставили 452 поръчки. Три месеца по-късно тази бройка е скочила на над 10 000 и те скоро трябвало да преместят офиса си на по-широка площ.

"Малко бяхме изненадани колко бързо се разрастна", казва Марк.

Пазарът за чорапи също се разраства. В глобален аспект той се оценява на повече от $42 млрд. и се очаква до края на 2025 г. да стигне $75 млрд, според компанията "Transparency Marketing Research".

"Повечето от нас носят някакъв вид униформа на работа - дали ще е костюм, каки панталони и блуза или оранжев гащеризон може да обуете чифт чорапи и да изразите себе си, добавяйки цвят и стил и може да го направите за 10 долара или по-малко", казва Марк.

Успехът на компанията им се подсилва и от медийният интерес и растящата им популярност в социалните мрежи. Страницата им във Facebook има над 90 000 харесвания, а видеата им се гледат от 1 млн. души.

Перфектният съдружник

Марк признава, че им е отнело време да се научат. Той е завършил Харвард и е прекарал кариерата си в здравния мениджмънт.

"Търговията и чорапения бизнес са новост за мен, но ние се учим и се забавляваме и имам перфектния партньор", казва Марк. Той твърди, че никога не са имали разногласия с Джон.

"Винаги сме били много близки и сме прекарвали много време заедно. Това е добро партньорство, защото и двамата споделяме мисията. Знаем, че имаме нужда един от друг. Ако това бяха "Сериозните чорапи на Джон" въобще нямаше да проработи", казва Марк.

Да дадеш шанс

От какво са най-горди?

"Аз съм щастлив, защото обичам да помагам на клиентите и ми харесва да работя с баща си", казва Джон.

"За мен е моделът. Демонстрираме, че можем да построим компанията на базата на даване на шанс - и можем да сме успешни въпреки това", обяснява Марк.

Марк и Джон се надяват да надградят успеха си и да излязат на печалба през втората си година.

Те ще предлагат и уникални чорапи и линия на едро, която да предлагат на други малки бизнеси.

Двамата искат и да разширят влиянието на "Щурите чорапи на Джон" в социалните мрежи.

"Синдромът на Даун никога не ме спира", завършва Джон.

Днес.бг