Форд Фиеста" е новият автомобил на годината за България, решиха пишещите за коли журналисти, членове на "Прес Авто Клуб - България" (ПАК). Той се справи с конкуренцията на общо 24 модела, който се състезаваха в шест категории. Тази година за първи път Автомобилът на годината се избра между победителите във всички категории с гласуване на живо на самата церемония, която се проведе тази вечер в "София Ринг мол".

Финалната шестица включваше "Опел Инсигния", "Форд Фиеста","Шкода Карок", "Ленд Роувър Рейндж Роувър Велар", "Фолксваген И-голф" и "Исузу Ди-Макс". От 38 гласували, "Фиеста" получи 14 гласа, а "Инсигния" 12. Победителят в конкурса и отличените в отделните категории бяха определени от гласували 33 души, от общо 40 членове на ПАК. Преди това автомобилните журналисти избраха финалистите сред близо 90 модела. От тях бяха отсети по пет финалиста във всеки клас. Единствено при мултифункционалните автомобили претендентите бяха два.

Критериите

Членовете на ПАК оценяваха колите по шест основни критерия - дизайн, задвижване, функционалност, пътно поведение, безопасност и цена/предлагане. При леките автомобили най-голяма относителна тежест при крайното подреждане има последният критерий, за който се дават най-много точки - 35, при 20 за всички останали, без функционалност, където се разпределят 15 пункта.
 

При леките автомобили победител стана "Опел Инсигния", който надделя с две точки над "Форд Фиеста", БМВ Серия 5, Хюндай" Ай 30 и "Хонда Сивик" `(в текста моделите са изброени според тяхното подреждане в класацията).


Титлата най-добър кросоувър за България заслужи "Шкода Карок", получила с две точки и половина повече от "Дачия Дъстър". Останалите претенденти бяха БМВ Х3, "Хюндай Кона" и "Пежо" 5008. Тук най-много точки се разпределят в категорията "Задвижване" и "Цена/предлагане".

В категорията мултифункционални превозни средства победител е "Исузу" Ди-Макс, преодолял конкуренцията на "Мицубиши Ел200". При тези коли най-много точки се дават за "Функционалност и товароносимост", както и за "Цена/предлагане".
Изусу Ди-Макс

Категорията "Екологичен автомобил" беше въведена за първи път в конкурса през 2010 година. Победителят за 2018-та е електрическият "Фолксваген И-Голф". Останалите финалисти бяха "Хюндай Айоник PHEV", БМВ Ай3, "Рено Зои" Z.E. 40 и "МИНИ Кънтримен" хибрид. При зелените модели най-сериозна относителна тежест имат показателите "Задвижване" и пътно поведение/комфорт.
 

Сред градските модели членовете на "Прес Авто Клуб - България" предпочетоха "Форд Фиеста" пред "Фолксваген Поло", "Хюндай Кона" "Нисан Микра" и "Сузуки Суифт", Що се отнася до критериите, най-сериозно предимство даваха пътното поведение и маневреността, и "Цена/предлагане".


Последната категория обединява премиум моделите, като тук автомобилните журналисти дадоха предпочитанията си за "Рейндж Роувър Велар", На крачка от победата останаха БМВ Серия 5, БМВ 6 Гран Туризмо, "Мерцедес" Е-класа купе и "Инфинити Кю 60". В тази категория най-много точки се разпределят за внедрените нови технологии и задвижването, както и пътното поведение, динамиката и комфорта.
 

През миналата година автомобил на годината за България стана "Рено Меган". До момента в най-престижната категория на конкурса "Леки автомобили" "Шкода" има пет отличени модела, а "Опел" и "Тойота" по три. БМВ е с две отличия. В категорията по веднъж са печелили "Пежо", "Форд", "Ситроен", "Мазда" и "Рено".


Конкурсът автомобил на годината идва след силна година за търговците на нови коли в България. Те продадоха близо 40 хиляди нови автомобила или с 25% повече от предходната. Най-предпочитаната марка сред тях е "Дачия". Употребяваните коли, регистрирани през миналата година, са над 260 хиляди, а лидер е "Фолксваген".

Дневник