Политици от двете страни на Атлантическия океан поискаха по-строги регулации за "Фейсбук", след като стана известно, че анализатори са събирали без позволение лични данни на близо 50 млн. потребители в полза на кампанията на Доналд Тръмп.

"Фейсбук" обяви проблема в блог-пост в петък, часове преди медиите да съобщят, че анализаторската компания "Кеймбридж аналитика" (Cambridge Analytica), която е работила по кампанията на президента, е имала достъп до данните и може да не ги е изтрила, пише агенция "Ройтерс".

"Очевидно е, че тези платформи не могат да контролират сами себе си", писа в "Туитър" сенаторът демократ Ейми Клобушър. "Казват "Вярвайте ни". Марк Зукърбърг трябва да свидетелства пред Комисията по правосъдието в Сената."

Агенцията за защита на личните данни на Великобритания и главният прокурор на щата Масачузетс обявиха, че започват разследвания как е била употребявана информацията.

Консервативният британски депутат Деймиън Колинс, който ръководи парламентарно разследване на фалшивите новини и руската намеса в референдума за Брекзит, заяви, че също ще поиска Зукърбърг да свидетелства пред парламента.

Според "Фейсбук" проблемът се дължи на това, че "Кеймбридж аналитика" е излъгала и злоупотребила с политиките на социалната мрежа. Данните били използвани некоректно, но не са били откраднати, твърдят още от компанията на Зукърбърг.

Дейността на анализаторите е убедила срещу символично заплащане стотици хиляди потребители да участват в тест за личността им и данните им да се събират за научни цели.

Проблемът е, че приложението е събирало и данни от "приятелите" във "Фейсбук" на тези хора и това е създало масив от лични профили на десетки милиони хора без тяхното знание и съгласие. Условията на "Фейсбук" позволяват в подобни случаи събиране на данни на свързаните лица с цел подобряване работата на приложението, но не и те да бъдат продавани или използвани, за да им се пробутва адаптирана за тях реклама.

Сенаторът демократ Марк Уорнър заяви, че случилото се само доказва необходимостта от регулацията на интернет рекламата. "Независимо дали става въпрос за руснаци, които купуват политически реклами, или микротаргетинг, основан на некоректно придобити данни на потребители, ако оставим пазара нерегулиран, той ще продължи да бъде уязвим за заблуждения и липса на прозрачност", каза той.

Дневник