Европейската комисия наложи на "Гугъл" глоба от 4.34 млрд. долара по казуса за "Андроид", съобщи еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестегер.

Според Брюксел компанията е наложила ограничения върху операционната система в полза на собствените си продукти, така че да гарантира монопола си сред онлайн търсачките. Тя трябва да прекрати това в идните 90 дни или ще понесе допълнителни наказания от 5% от дневния оборот на компанията-майка "Алфабет".

Комисията смята, че "Гугъл" е задушила избора и иновациите при редица мобилни приложения и услуги, като е преследвала цялостна стратегия по отношение на мобилните устройства, целяща защита и разширяване на господстващото ѝ положение при общото търсене в интернет.

"Гугъл" вече е изправена пред две други обвинения - че промотира свои продукти в търсачката, вместо тези на конкурентите си, и че AdSense е попречил на уебсайтове на трети страни да се снабдяват с реклами, свързани с дадено търсене, от конкуренти на Google.

Миналата година ЕК наложи на компанията рекордната глоба от 2.42 млрд. евро за злоупотреба с доминиращо положение на пазара.

Днешното решение вероятно ще засили още повече напрежението между Брюксел и Силициевата долина, отбелязва "Политико". "Майкрософт", "Гугъл" и "Интел" вече дължат общо 6 млрд. евро в глоби, като се изключи днешната. Комисията поиска и "Епъл" да върне 13 млрд. евро в данъци на ирландското правителство – нещо, което Ирландия и производителят на "Айфон" обжалват.

То вероятно ще е само началото на продължителна правна битка, която може да стигне и до Съда в Люксембург.

Според комисията "Гугъл" се намира в господстващо положение при предоставянето на услуги за общо търсене в интернет, както и при поставянето на реклами при търсене на уебсайтове на трети страни в цялото ЕИП, с пазарен дял съответно над 90 % и 80 %.

Господстващото положение само по себе си не представлява проблем по нормативната уредба на ЕС за конкуренцията. Предприятията с господстващо положение обаче носят отговорност за това да не злоупотребяват със своята мощна пазарна позиция, като ограничават конкуренцията както на пазара, на който те са с господстващо положение, така и на съседните пазари.

dnevnik.bg