Днес депутатите ще имат послена възможност да ревизират някои от идеите за сериозни промени в здравния сектор, които здравните власти предвиждат да започнат да действат от януари догодина. Народното събрание ще обсъжда на второ четене законопроекта за бюджета на Националната здравноосигурителна каса /НЗОК/ за 2019 г. С проекта освен парите за здраве обаче, са планирани съществени изменения във всички закони, уреждащи предоставянето на медицински услуги, лечение, отпускане на лекарства, медицински изделия и др.

Измененията, прокарвани през задната врата без сериозно обшествено обсъждане, вече срещнаха остро неодобрение от множество организации в сектора. Между първо и второ четене на промените управляващите обещаха и внесоха някои изменения, с които се опитват да тушират поне част от забележките.

В същото време остават много изменения, които пряко ще повлияят както на функционирането на болниците, контрола върху медицинските дейности, така и на лечението на хората.

Нови правила за изписване на лекарства

След измененията националният съвет по реимбурсиране самостоятелно ще може да направи нови фармако-терапевтични ръководства, тоест начинът за лечение на болести, включващи критерии за оценка на резултата от прилаганата терапия и алгоритми за лечение с лекарствени продукти. Досега тези ръководства се правеха след консултация със съответните национални консултанти, медицински научни дружества и експертни съвети, но след измененията правото ще е еднолично на съвета.

Лекарите в болниците, изписващи лекарства за домашно лечение или онкомедикаменти, трябва да съобразяват с новите фармако-терапевтични ръководства лекарствата, които предписват.

В същото време управляващите не се отказват от идеята касата да плаща само за най-разходно ефективните лекарства. Засега здравните власти обещават, че това ще важи само за лекарствата, изписвани от болниците за домашно лечение и ще е само за пациенти, които започват за първи път лечението си с биологични продукти. Все пак законът залага принципът на разходна ефективност, а допълнителните уточнения за кои лекарства ще се прилага той и как точно ще се прилага могат да стават с наредба.

Лечението в чужбина - през касата

Управляващите не отстъпват от идеята да бъде закрит фонда за лечение на деца и комисията за лечение в чужбина, като дейността им ще се поеме от касата. Неколкократно здравните власти декларираха, че всичко, което до момента е било покривано от тези звена, ще продължи да се плаща от касата. А как точно ще става това, ще се уточнява впоследствие с наредби, които трябва да се направят до четири месеца. Дотогава ще важат старите процедури. Пациенти и организации обаче се опасяват дали в преходния период няма да има сътресения и дали и след това действително няма да има проблеми при финансирането на лечението в чужбина.

Мегаагенция за контрол и надзор

Запазва се и идеята агенцията за медицински одит и агенцията по трансплантации да се слеят в едно звено – агенция "Медицински надзор" и тя да е мегаорган, който да контролира болничната дейност.

Остава мораториумът нови болници да не могат да сключват договори със здравната каса.

Нови изисквания към болниците

В началото на следващата година се предвижда да бъдат разработени и приети правила за добра медицинска практика и нови медицински стандарти, на които болниците трябва да отговарят. Първоначалните идеи предвиждаха всички болници да преминат през процедура по прелицензиране пред новосъздаващата се агенция за медицински надзор.

Впоследствие от ГЕРБ ревизираха частично намерението, като последните редакции предвиждат болниците да трябва до половин година да приведат дейността си в съответствие с новите изисквания. Но след това няма сами да подават документи и да искат пререгирстрация, а новата агенция "Медицински надзор" ще прави проверки и ще следи дали са изпълнени изискванията. Остава възможността болниците, които не съответстват на правилата, да бъдат затваряни.
ГЕРБ няма да отменя изцяло идеята касата да плаща за болнично лечение само, ако то е извършено от лекар на основен трудов договор в съответната клиника. Ще има обаче и възможности за изключения – когато има недостиг на специалисти, като за целта ще се издава специално одобрение от Надзорния съвет на НЗОК по предложение на директора на съответната регионална каса.

Не парламентът, а кабинетът ще разрешава откриването на нови болници, предвиждат новите текстове. Преценката има ли нужда от нова болница ще се взема на база потребностите на населението според здравната ни карта, която в момента не работи. Анализът пък ще прави новата агенция "Медицински надзор". Новите дейности пък няма да се разрешават от кабинета, както предлагаше здравното министерство, а от ресорния министър, както е и в момента.

Шест месеца ще бъде срокът за подготвяне на правилата за добра медицинска практика от съсловните организации вместо досегашните три, които им даваше здравното министерство.

Няма да има трансформация и окрупняване на центровете по трансфузионна хематология, след като специалистите от сектора обясниха колко ще се затрудни процеса по кръводаряване и кръвопреливане с предвижданата промяна.

Бюджетът за здраве

Планираните за догодина средства за касата са 4.350 млрд. лв., което е увеличение спрямо бюджета за тази година с 490 млн. лв. Това се дължи основно на много повечето задължения и плащания, които ще трябва да прави касата след промените.

Парите за болнична помощ се увеличават с около 200 млн. лв. и през следващата година ще надхвърлят 2 млрд. лв. Плащанията за лекарства ще нараснат със 117 млн. лв. и ще бъдат 1.117 млрд. лв. Нарастват средствата и за извънболнична помощ и специализирани прегледи.

Неправителствени организации и представители на съсловието обаче възразиха, че планираното увеличение ще отиде основно за покриване на стари задължения на касата към болници в чужбина и няма да се отрази съществено на дейностите в България.

dnevnik.bg