Народното събрание прие на второ четене промени в Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор. С тях се изменят още пет закона.

Към сферата на организациите от публичния сектор, за които се прилагат разпоредбите на закона, се включват търговските дружества, включително лечебните заведения с над 50 на сто държавно и/или общинско участие в капитала, както и търговските дружества, чиито капитал е изцяло тяхна собственост.

Измененията имат за цел да повишат контрола, както и да създадат предпоставки за оптимизиране на дейността на вътрешните одити и на състоянието, управлението и контрола в целия публичен сектор, коментира председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова (ГЕРБ), цитирана от БТА.

С промените се изменя и Законът за вътрешния одит в публичния сектор. Предвиждат се санкции за ръководителите на организации, неизпълнили задължението за изграждане на звено за вътрешен одит или на одитен комитет. Съгласно промените "одитен комитет" е независим консултативен орган към ръководителя на организацията, осъществяващ наблюдение върху дейността на организацията, включително върху дейността на вътрешния одит, като не участва пряко в управлението и контрола на организацията и не носи управленска отговорност.

В случай че сертификатът "вътрешен одитор в публичния сектор", издаден от министъра на финансите, е придобит повече от три години преди назначаването на длъжност вътрешен одитор или ръководител на вътрешния одит и лицата не са извършвали дейност в тази област повече от три години, същите трябва през последните две години преди назначаването да са преминали професионални обучения и/или да са били лектори в областта на вътрешния одит, с обща продължителност не по-малко от 20 часа. Ръководителят на вътрешния одит и вътрешните одитори трябва да участват в поне едно професионално обучение годишно, записаха депутатите.

С измененията отпадат и текстове от Закона за Националната агенция по приходите (НАП), регламентиращи задължението агенцията да представя информация за очакваните приходи.

Ако министърът на финансите няма от НАП тази информация, как ще бъде изготвен бюджетът за съответната година, попита Георги Търновалийски ("БСП за България"). Какво казваме тук - министърът на финансите ще си вземе информацията, но обществото и Народното събрание не бива да знаят, коментира той. Виждаме в последните години, че планирането се разминава с реалността и се прави опит това да се представи от управляващите като по-добро изпълнение, посочи депутатът.

Менда Стоянова (ГЕРБ) обясни, че това са стари текстове от 2002 г., а оттогава досега има сериозно развитие в НАП. Тя отбеляза, че в Министерството на финансите междувременно е било създадено звено за прогнозиране, планиране и анализ на приходите. По думите й част от административната реформа е изчистването на дублиращи звена в различни структури.

С измененията се прави промяна и в Закона за частната охранителна дейност, с която се дава възможност Българската народна банка и дружествата, в които има участие, да осъществяват дейност по самоотбрана.
Георги Търновалийски възрази, че не вижда каква е връзката между частната охранителна дейност и закона за финансовото управление. Според него трябва да се направи отделен ЗИД (закон за изменение и допълнение).

Дневник