Железопътните превозвачи от страните-членки на ЕС получават достъп до железопътната инфраструктура в България и до обслужващите съоръжения при справедливи и прозрачни условия. Това е записано в промени на Закона за железопътния транспорт, приети днес на първо четене от Народното събрание.

Вносител е Министерският съвет. Целта на измененията е да бъде доизградено и подобрено функционирането на единното европейско железопътно пространство чрез общото законодателството на ЕС, прието с Четвъртия железопътен пакет през 2016 г.

Законопроектът предвижда изпълнителната агенция "Железопътна администрация" да има право да ограничи достъпа за превоз на пътници между железопътни гари в страната, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие.

Николай Тишев от БСП изрази опасения, цитиран от БТА, че европейските превозвачи ще дойдат с нови машини, вагони и ще претендират за най-доходоносните отсечки, а за БДЖ ще останат губещите линии. Председателят на транспортната комисия Халил Летифов (ДПС) опонира, че дори транснационалните ни линии са губещи, докато за разлика от БДЖ държавата няма да плаща субсидия на външните превозвачи. Зам.-председателят на транспортната комисия Станислав Иванов (ГЕРБ) добави, че европейските регламенти позволяват на правителството да възложи обществената услуга на когото прецени, а срокът на обществения договор с БДЖ е до 2024 г.

Сред измененията, предложени от правителството е забраната националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) да предоставя заеми на железопътни предприятия както и да бъде кредитирана от тях.

Други изменения предвиждат хората, които замърсяват чакалните и пероните да бъдат глобявани с между 20 и 50 лв., а не с 10 лв., както е сега. Със същите суми ще бъдат глобявани и хората, които преминават през коловозите и стрелките извън разрешените места.

Дневник