Всички леки и лекотоварни автомобили да бъдат разпределени в екокатегории на база вредните емисии, които отделят при техническия преглед, предлага Министерството на транспорта. Това е първа крачка към евентуално бъдещо въвеждане на ограничения за използването на най-цапащите превозни средства в определени часови интервали и дадени зони в градовете.

Промяната ще стане факт с изменения и допълнение към Наредба № Н-32 от 2011 г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства. Те са качени за обществено обсъждане в портала за обществени консултации на Министерски съвет.

Като мотив за промените се посочва, че според Националната програма за подобряване качеството на атмосферния въздух (2018-2024) в България отговорност на общините е да подобрят качеството на атмосферния въздух на своята територия, а това може да стане като се ограничи движението на моторните превозни средства, които отделят високо количество вредни емисии в определени части на населеното място, в дните с пикови стойности на замърсяването на въздуха. Отбелязва се, че подобна мярка вече се прилага в големи европейски градове.

Любопитен момент е, че наредбата ще обхваща само леките и лекотоварните автомобили (категории М1 и N1), но не и автобусите, и камионите, който често са подвижни фабрики за дим. Тя предвижда бензиновите и дизеловите автомобили да са в отделни групи, като за колите на всеки вид гориво те са четири.

Поставянето в групите ще става на база годината на производство и екокатегорията (от такива без категория до Евро 6), както и отделяните вредни вещества, като са поставени гранични стойности. Петата категория ще е само за електрическите превозни средства.

Автомобилите на пропан-бутан и метан ще се категоризират на база емисиите при работа на съответното гориво, а не на бензин или дизел. В наредбата се посочва, че превозните средства ще бъдат категоризирани по време на годишните технически прегледи, като при всяко следващо явяване ще се прави нова екопроверка.

Предвижда се след минаване на прегледа всички автомобили да получат "умен стикер", данните в който могат да се четат от разстояние. Причината за това е последващ контрол, при въвеждане на ограничения.

Дори наредбата да мине на одобрение в този си вид, което е доста спорно, преди заложените в нея мерки да станат факт ще мине доста време. Най-проблемен вероятно ще е моментът за избор на фирма, която да достави умните стикери и устройствата, които четат информацията в тях.

Дневник