Обсъжданията във "Фолксваген" къде да се построи нов завод на компанията са се фокусирали върху само две държави - България и Турция. Това твърди официалната германска агенция ДПА, позовавайки се на свои източници.

Авторите твърдят, че процесът за избиране на мястото е на финалната права. Според ДПА темата би трябвало да попадне в дневния ред на заседанието на Надзорния съвет след Великден (бел.ред. - за католическия свят този празник през 2019 г. се пада в следващата неделя, 21 април). Но окончателното решение е по-вероятно да бъде взето през ноември.

Инвестицията може да е в рамките на поне 1 млрд. евро и водещ критерий са станали по-ниските разходи за работна ръка в двете страни. Турски представители на автомобилостроителния сектор са изтъквали през последните месеци, че България не би трябвало да е подходяща за подобно начинание, тъй като почти няма опит в подобна дейност и специалисти за голямо предприятие.

Във "Фолксваген" не оставят нищо на случайността, казват от ДПА, и посочват, че в началото на месеца - ден преди визитата на федералния президент Франк-Валтер Щайнмайер в България, екип на компанията е "разгледал под микроскоп" софийска детска градина със занимания по немски език. Това е обичайна процедура при предстоящо продължително командироване на ръководители и инженери в чужда държава заедно със семействата им.

В понеделник Иван Кръстев заяви в интервю за "Дойче веле", че като член на германската делегация при посещението на Щайнмайер е забелязал, че "по време на срещите доминираше и въпросът дали новият завод на "Фолксваген" ще дойде в България. Това също е многозначително, защото илюстрира една от илюзиите на българското общество: че германските президенти решават къде ще бъдат заводите на германските компании".

Алпер Канджа, председател на Асоциацията на доставчиците на компоненти и части за автомобили (Taysad), казва, че "турската общественост очаква от VW да възприема страната ни не само като пазар за продажбите си, но и да произвежда тук". Деловият седмичник "Виртшафтсвохе" цитира думите му, че "това би изпратило и позитивен сигнал в момент, когато отношенията с Берлин са доста напрегнати". Според него през 2018 г. "Фолксваген" е продал на турския пазар около 120 000 автомобила от всичките си брандове.

"Виртшафтсвохе" припомня, че Турция вече разполага с квалифицирана работна ръка и структура за снабдяване за такъв проект. През януари "Фолксваген" и "Форд" обявиха, че съвместно ще разработват в страната лекотоварни автомобили и пикапи.

Германската компания ще трябва да се договори и с профсъюзите, където са притеснени, че разместването на производства заради бъдещето, залагащо на електромобили, ще доведе до загуба на работни места в Германия. Само от автоматизирането на производството ще бъдат съкратени до 7000 работни места, а работата по електромобилите изисква 30% по-малко работа от хора, припомня ДПА.

Затова синдикатите настояват вместо да се влагат милиарди евро в експанзия на изток за производство на Skoda Karoq и Seat Ateca, да се реинвестират средства в някой от вече съществуващите заводи в Германия, Полша, Унгария или Чехия.

Дневник