След май 2022 г. новите автомобили ще трябва да разполагат с мерки за сигурност, като интелигентни устройства за помощ за скоростта и усъвършенствани системи за аварийно спиране, предаде пресслужбата на Европейския парламент.

Усъвършенстваните системи, които ще трябва да бъдат монтирани във всички нови автомобили, са: интелигентно управление на скоростта, блокиращо устройство при употреба на алкохол, предупреждение за сънливостта и вниманието на водача, усъвършенствано предупреждение за отклонено внимание на водача, система за аварийно спиране, система за детектиране при заден ход и записващо устройство за произшествия ("черна кутия").

Интелигентната система за регулиране на скоростта (ISA) може да допринесе за намаляването с 20% на смъртните случаи по пътищата в ЕС. "ISA ще предостави обратна връзка за водача при превишаване на скоростта, въз основа на наблюдение на карти и пътни знаци. Ние няма да наложим устройство за ограничаване на скоростта, а интелигентна система, която ще информира шофьорите, че надвишават ограниченията на скоростта. Това ще направи пътищата по-безопасни", отбеляза докладчикът Роза Тун (Европейска народна партия, Полша).

За пътните автомобили и леките превозни средства също ще бъде задължително да имат система за аварийно спиране (каквато вече съществува за камионите и автобусите), както и аварийна система за поддържане на лентата на движение.

По-сигурни камиони и автобуси

Камионите и автобусите ще трябва да бъдат проектирани и конструирани така, че уязвимите участници в пътното движение, като колоездачи и пешеходци, да бъдат по-видими за шофьора (т.нар. пряка видимост). Тези автомобили ще трябва да бъдат екипирани с усъвършенствани технологии за "значително намаляване на мъртвите зони на видимост пред и отстрани на шофьора", гласи текстът.

Технологии за пряка видимост трябва да се прилагат към новите модели от ноември 2025 г. и за съществуващите модели след 2028 г.

Подобрени "краш" тестове и предни стъкла

Новите правила също подобряват пасивните защитни мерки, например "краш" тестове (отпред и отстрани), както и на предните стъкла за намаляване на тежките наранявания за пешеходци и колоездачи. Оценяването на показателите на гумите също ще бъде подобрено за тестване на гумите при износено състояние.

Следващи стъпки

Регламентът, одобрен от Европарламента с 578 гласа "за", срещу 30 гласа "против" и 25 гласа "въздържал се", предстои да бъде представен за одобрение от Съвета на министрите на ЕС.

По предварителни данни, публикувани от Еврокомисията, през 2018 г., около 25 100 души са загинали по пътищата в ЕС и 135 хил. са били сериозно ранени.

Дневник