Близо два века и половина един Купидон остава скрит под пласт боя в една от известните картини на холандския художник Йоханес Вермеер "Момиче, четящо писмо до отворен прозорец". Сега той постепенно отново излиза наяве с помощта на опитни реставратори, разказва изданието Art Newspaper.

Още преди 40 години рентгенова снимка на картината показва на изследователите, че в горната дясна част на платното е изобразена картина на Купидон. Учените приемат, че Вермеер сам е решил да го скрие, тъй като е променил решението си за финалния вид на картината. Скорошни лабораторни тестове обаче разкриват, че без съмнение точно тази фигура е била покрита с боя десетилетия, след като нейният автор я завършва.

"Имаше дори слой замърсяване над оригиналния лак върху Купидон, което показва, че картината е била в оригиналния си вид няколко десетилетия", казва Ута Найдхард, главен реставратор от Художествената галерия в Дрезден. Тя допълва още, че скриването на Купидон е наложило и употребата на по-тъмна боя от тази, използвана за фон оригинално от Вермеер.

Найдхард описва това разкритие като едно от най-изумителните преживявания в своята кариера. "Това я прави съвсем различна картина", казва тя.

Създане през 1657, "Момиче, четящо книга до отворен прозорец" е част от градската колекция на Дрезден от 1742 г. и една от едва 35-те картини, които се приписват на Вермеер. Същата картина на Купидон присъства и в платното му "Млада жена на клавесин", която се помещава в Националната галерия в Лондон. Учените смятат, че картините могат да изобразяват част от неговите лични вещи. В опис на неговата собственост от 1676 г. вдовицата му споменава "един Купидон".

Вермеер често използва картини в картините си като средство да предаде допълнителна информация или като коментар. Картината на Купидон е "единствената следа, която намеква за любовна история" в платното му, казва Найдхард. Тя признава също, че на част от зрителите, запознати с картината от преди реставрацията, може и да им липсва нейният предишен фон.

В момента работата по реставрацията на картината продължава. Тя е започнала през 2017 г., когато галвният реставратор на Дрезден Кристоф Шьолцел се заема да премахне горния слой лак, който с годините е потъмнял и е направил цветовете на картината по-жълтеникави.

След лабораторните тестове, проведени в Дрезден с подкрепата на "Рейксмузеум" от Амстердам, в началото на 2018 г. се взима решение допълнително добавеният слой боя да бъде премахнат и Купидон да бъде разкрит. Съветници по реставрацията са специалисти от Амстердам и Вашингтон, а тя се осъществява със съдействието на фондация "Хата" в Амстердам и Токио.

Дневник