Въвеждането на платено преминаване по магистралите за тежки камиони, което трябваше да стане на 16 август, се отлага. Това е резултатът от днешна среща при премиера Бойко Борисов на представители на транспортния бранш с участието на министрите на регионалното развитие Петя Аврамова и на финансите Владислав Горанов.

Преди ден агенция Пътна инфраструктура съобщи, че започва тестове на системата, които да продължат до 16 август, когато тя трябваше да заработи ефективно. На днешната среща обаче е решено от 16 август тестовете да продължат за три месеца, тоест до 16 ноември и едва тогава на база на събраната информация да започне реалното таксуване. Това съобщи след срещата министърът на регионалното развитие Петя Аврамова, цитирана от БТА.

Все пак Аврамова допусна тестовият период да приключи и по-рано. Докато траят тестовете, превозвачите ще продължат да ползват винетки.

Искането на бранша, с което се съобразихме и съгласихме, е от 16 август да направим тестове в реално време с монтирани бордови устройства на техни камиони без заплащане на съответна тол-тарифа, каза министърът и допълни, че заради отлагането ще не наложат и нормативни промени.

През трите месеца от август до ноември ще се следят реално изминатите километри, вътрешният тежкотоварен трафик, транзитният трафик. На базата на тези данни ще бъде определен и окончателният размер на таксите - на колите от 3.5 до 12 тона,на тези над 12 тона и на автобусите. Министърът каза, че са подготвени няколко варианта, които подлежат на преговори с превозвачите.

От утре на работни срещи ще се дискутира и по обхвата на пътната мрежа с платени тол такси. Министър Аврамова информира, че след края на месеца ще свика заседание на Обществения консултативен съвет по въпросите на тола, на който ще бъдат представени новите предложения за варианти за тол-тарифите и за обхвата на системата в страната. Министърът припомни, че работна група е направила карта, в която пътища в лошо състояние са предвидени да бъдат с нулева тол-такса.

Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, каза, че участниците в срещата са били единни в необходимостта от въвеждането на тол-системата като най-справедлив начин за ползване на пътищата, и подчерта, че всички искат да се возят по по-добри пътища.

Министърът Аврамова напомни, че приходите от винетки са около 370 млн. лева, а от централния бюджет се дават други около 200 млн. лева, които са недостатъчни за ремонт и строителството на пътища, като недостигът на средства за тази цел е около 600 млн. лева. Това беше и основният аргумент за въвеждането на тол таксата. Според доклад на Световната банка приходите за българската държава от въвеждането на тол-такси биха били не по-малко от 1 млрд. лв. на година. Сега камион може да премине през България с еднодневна винетка на цена от 10 евро, а в съседни държави и в страни от Западна Европа цените са между 8 и 10 пъти по-високи.

Втори доставчик на винетки влиза на пазара

Агенция пътна инфраструктура съобщи вчера, че е подписала договор с второ дружество, което да доставя електронни винетки. Досега доставчик беше "Интелигентни трафик системи" чрез сайта vinetki.bg. Занапред дружеството "Телетол", регистрирано през март тази година, също ще може да предоставя услугата, съобщи "Капитал".
Акциите в "Телетол" са разделени между "Нованор" и "Инфосистемс интернешънъл". В първата фирма основен дял има управителят на "Телетол" Мартин Димитров, а малък дял има "Интелинор" с трима съдружници – Лиляна Деянова, Мариета Бенчева и отново Димитров. Управител е Лиляна Деянова, позната и като певицата Лилана.
Дружеството участваше в търга за тол-системата с БТК и Icom, но беше отстранено. Фирмата е работила по проекти на пътната агенция като Lima, приложението за информация за трафика. Сред техните продукти е Civi: мобилно приложение, което играе ролята на посредник между гражданите и институциите. През 2018 г. компанията получи финансиране в размер на 10 млн. долара от американски инвестиционни фондове.
Вторият акционер е собственост на "Информикс груп", като се представлява от Калоян Крумов. Мажоритарен собственик е Милена Крумова, вероятно негова сестра, а малък дял има Павел Гечев. Преди това е принадлежала на кипърската "МГ Октагон инвестмънтс". Разследване на "Капитал" от 2015 г. показа, че "Инфосистемс" печели поръчки за 8.5 млн. лв." от Центъра за градска мобилност за малко повече от година и осъществява своеобразен монопол над софтуерните нужди на дружеството.

Дневник