Осмото световно първенство по футбол за жени е определяно за най-важното в историята. Турнирът, който започва днес в Париж, създава очаквания да бъде най-вълнуващият досега.

Никога досега не е имало толкова много претенденти за титлата, нито пък специалистите са забелязвали подобно качество.

Броят на продадените билети за надпреварата във Франция надхвърли 720 хиляди, което разби всички рекорди. В допълнение всички пропуски за откриващия мач, полуфиналите и финала бяха изкупени в рамките на 48 часа.

"Продажбите на билети показват, че хората са развълнувани от надпреварата, и с нетърпение очакваме да видим стадионите във Франция, пълни със страстни фенове", каза директорът на търговския отдел във ФИФА Филип льо Флок.

Успоредно с повишаващото се качество на спортния продукт интересът на зрителите и медиите се увеличи и заради набиращата скорост тема за разликите между половете и стремежът на жените да се докажат във футбола.

Съвкупността от всичко това отвори отлични възможности за бизнеса и големите компании се постараха да заемат позиции на развиващ се пазар. Много спонсори побързаха да се обвържат с националните отбори в опит да уловят вълната от нарастващата популярност на женския футбол.

С най-агресивен подход се показа "Найки", която облича 14 от отборите на шампионата. Американската компания за производство на спортни стоки представи екипи с уникален и различен дизайн спрямо представителните тимове при мъжете и поде рекламна кампания за окуражаване на жените в спорта.

"В световен мащаб пазарът за обувки и облекло за жени е 1.5 пъти по-голям от този при мъжете, но приходите образуват по-малко от една четвърт. Затова "Найки" насочва по-агресивно ресурсите си към възможностите при жените", заяви финансовият директор на "Найки" Андрю Кемпиън.

Вечният спор за равенство

Равенството между половете във футбола е сред водещите теми в последните години. С награден фонд от 30 милиона долара световното за жени все още е далеч от нивото при мъжете.

На шампионата на планетата в Русия през 2018 г. бяха раздадени общо 400 милиона долара, а само шампионът Франция заслужи 38 милиона. За сравнение - победителят в надпреварата при жените ще получи 4 милиона долара, като увеличението в сумата е двойно спрямо преди четири години.

Заплащането е в основата на спора между състезателки от женския национален отбор на САЩ и местната футболна асоциация. От тима са недоволни, че мъжете получават в пъти повече пари въпреки по-големите успехи на жените в последните години.

"Адидас" обяви своята съпричастност към проблема, като обяви еднакви бонуси за отборите, които подкрепя.

Глас надигнаха германките, които в рекламен клип за световното отправиха призив за по-голяма разпознаваемост и отхвърляне на дискриминацията. "Играем за нация, която дори не знае имената ни" и "Нямаме топки, но знаем как да ги използване" са водещите послания във видеото.

Постепенно женският футбол започва да намира своето място под слънцето. Показателно е въвеждането на еквивалент на наградата "Златна топка" при жените. От своя страна стратегията за развитие на ФИФА включва през 2026 г. жените, които играят футбол, да са 60 милиона.

Да влязат дамите

Световното ще бъде открито днес с мача между домакина Франция и Южна Корея от 22.00 ч. Турнирът ще продължи до 7 юли, когато е финалът в Лион. Мачове ще приемат още столицата Париж, Реймс, Валансиен, Льо Авър, Рен, Монпелие, Ница и Гренобъл.

Отборите са разделени в четири групи по шест. Напред продължават първите два от всяка група и четирите най-добри трети. Най-евтините билети са с цена 9 евро, а най-скъпите за финала струват 84.


В ролята на фаворит влиза защитаващият титлата си отбор на САЩ. Традиционната сила Германия ще опита да свали американките от трона, а сребърният медалист отпреди четири години Япония е в състояние за нов подвиг.

За Франция ще бъде сбъдната мечта страната да е едновременно на световния връх във футбола при мъжете и жените. Тимът ще се опита да стигне до първата си титла, като двигателят на "петлите" са състезателките на "Лион", който е хегемонът в европейския клубен футбол в последните години.

На 33 години колоритната Марта ще поведе Бразилия на поредно световно първенство. Дълги години тя е лицето на съвременния женски футбол, като шест пъти е избирана за най-добър играч и е водещият голмайстор на световни финали с 15 гола.

Норвегия ще бъде без голямата си звезда Ада Хегерберг, която няма да участва в знак на протест срещу местната федерация по проблема с неравенството между половете.

Дневник