Всички училища ще могат да прилагат собствен подход, за да предотвратят отпадането на ученици от образователната система. Всеки директор ще трябва да сформира екип, който да търси отсъстващите без уважителна причина ученици, но посещенията по домовете няма да се правят веднага и всеки ден. Това коментира пред "Дневник" просветният министър Красимир Вълчев по повод предложенията на ведомството му за промени в механизма за обхващане и включване на децата в образователната система.

Досега екипите по механизма, в които от две години влизат учители, социални работници и полицаи, ходеха по домовете, за да убеждават родителите да запишат децата си на училище. Така по данни на образователното министерство са записани над 40 хил. ученици.

Според публикувани за обществено обсъждане до 22 август т.г. предложения на ведомството всяко училище или детска градина трябва да сформира такъв екип, който да посещава дома на ученика или детето в предучилищна група още в деня на отсъствието. Идеята отново е в екипа освен учители да влизат и социални работници и полицаи.

Промени

Предложенията предизвикаха петиция на учители, в която се посочва, че се прави опит преподавателите да бъдат натоварени с несвойствени за тях задължения, както и да влизат в конфликти. До вчера към 14 часа петицията е подписана от 5171 души - бел. авт).

"Ще направим промени, така че екипите да не трябва да ходят задължително веднага в домовете на отсъстващите без уважителна причина ученици. Ще вземем предвид всички добри предложения на учителите. Без такива екипи обаче няма да успеем със задържането на децата от уязвимите групи в училище", обясни министър Вълчев. Той каза, че целта на промените е училищата да станат реактивни и да полагат повече усилия, тъй като имало случаи, при които върнати в образователната система деца посещават 50% от часовете. Най-големи проблеми имало в ромските квартали и в някои професионални гимназии, превърнали се в сагрегирани училища.

Санкции

По закон кметовете могат да глобяват родители, чиито деца не ходят на училище, но по данни на министерството при 11 хил. сигнала има наложени около 300 глоби. По данни на Агенцията за социално подпомагане за учебната 2018/2019 година заради пет неизвинени отсъствия на месец помощта, която родителите получават на отглеждане на дете, е спряна за 43 991 ученици. По стария закон за пет отсъствия на месец помощите се спираха само за един месец, но от новата учебна година те ще се спират за цялата година.

Същата санкция - спиране на помощта за месец е наложена за над 5 хил. деца от предучилищните групи.

За учебната 2018/2019 година поради три месеца последователни или шест месеца в рамките на учебната година непосещаване на училище са прекратени помощите за 8 294 деца, сочат данните на Агенцията за социално подпомагане.

Цели

Според министър Красимир Вълчев в повечето случаи за отсъствия без известие и уважителна причина учителите сами търсят контакт със семейството на детето, а целта на екипния подход е "застраховка" срещу агресивни родители. За училищата с ученици от уязвими групи са отделени 30 млн. лв. повече, с част от които да се отпусне допълнителни възнаграждения на учителите от екипите.

"Тази битка трябва да я проведем заедно с учителите, тъй като образователната интеграция трябва да се случи. За да стане това, децата от уязвимите групи трябва да ходят редовно на училище и максимално да бъдат въвличани в образователния процес", каза още министър Вълчев. Според него първо трябва да бъде направен опит децата да бъдат върнати и задържани в училище с добро, а после - със санкции.

 Дневник