Финландия ще бъде първата индустриализирана нация, която абсорбира повече въглерод, отколкото излъчва; Индия ще употребява повече възобновяема енергия; Пакистан ще засади 10 млрд. дървета в идните пет години; Гърция ще забрани пластмасата за еднократна употреба до 2021 г.

Това са част от обещанията, дадени от климатичната среща на ООН – но проблемът е, че най-големите и най-замърсяващи държави не поемат кой знае какви ангажименти, а лидерите им дори не бяха поканени да говорят на събитието. Например американският президент Доналд Тръмп, чиято администрация неведнъж е блокирала инициативи за борба с климатичните промени. Той се появи все пак за кратко, разминавайки се с активистката Грета Тунберг.

"Тази среща трябваше да е повратна точка. Но станахме свидетели на изключителна липса на всеотдайност от най-големите и най-богати замърсяващи държави, които продължават да предприемат нищожни мерки срещу криза, която е въпрос на живот и смърт", коментира Харжит Синг от благотворителната организация ActionAid.

"Иска ми се на моето място да седеше лидер от Г-20, който обещава двойно повече", каза пред фондация "Томсън Ройтерс" Кейт Хемптън от Children's Investment Fund Foundation. "Ако не можем да ускорим многото решения, които имаме и сега, какво изобщо правим?"

Какво прави бизнесът

Близо 90 големи предприятия в сектори от хранителния до телекомуникациите са се ангажирали да намалят отделяните парникови емисии като част от нова кампания, целяща мултинационалните компании да подкрепят бъдеще с ниски нива на въглероден диоксид, предаде агенция "Ройтерс".

Коалицията от правозащитни групи "Ние сме решителни" (We Mean Business) съобщи, че десетки компании са се присъединили към инициативата през двата месеца преди срещата. "Сега се нуждаем много повече компании да се присъединят към движението, изпращайки ясен сигнал, че пазарите се променят", заяви в съобщение генералният секретар на ООН Антониу Гутериш. "Ние сме решителни" уточни, че сега в акцията участват 87 компании с обща пазарна капитализация 2.3 трилиона долара.

Някои компании в коалицията се съгласиха да намалят въглеродните си емисии до нула до 2050 година, включително швейцарската "Нестле" (Nestle), френските "Сен-Гобен" (Saint-Gobain) и "Л'Ореал" (L'Oreal). Други компании посочиха, че ще съобразят дейността си с целта за ограничаване на повишаването средната глобална температура до 1.5 градуса по Целзий, както е договорено в Парижкото споразумение за климата от 2015 година.

В същото време четири пети от най-големите компании на света няма да изпълнят условията на договора от Париж, показва анализ на Arabesque S-Ray, цитиран от в. "Гардиън". Проучване на близо 3000 компании открива, че само 18% са обявили публично планове, които съвпадат с целите на споразумението. Бизнесът "може да изглежда сякаш ограничава влиянието си върху климатичните промени", но много компании крият пълния размер на емисиите си, за да не загубят инвестиции, коментира главният изпълнителен директор на Arabesque S-Ray Андреас Файнер. 

Дневник