С финансово семпла, но провокативна реклама на туризма в страната си литовски студенти постигнаха световно признание и грабнаха златния приз за най-добра реклама на Лондонската туристическа борса тези дни.

През януари 2018 г. литовската столица Вилнюс започва да се рекламира с плакат, поставящ знак на равенство между града и точката на удоволствието на жената, т. нар. G-spot. Плакатът изобразява горната част от главата на жена и ръката й, вкопчила се в картата на Европа. Пръстите са сключени върху мястото, на което е очертанието на балтийската държава. Слоганът гласи: "Никой не знае къде точно се намира, но когато я откриеш, чувството е страхотно". Следва пояснението: "Вилнюс - G-точката на Европа".

Рекламата започна да се разпространява по повод 625 години от основаването на днешната литовска столица, а първоначалните реакции в страната бяха противоречиви. Тогава от сайта Go Vilnius, който отговаря за популяризирането на града като туристическа дестинация, коментираха пред медиите, че са търсили нови свежи идеи сред студентите в рекламната школа. Идеята на Юргис Раманаускас и Скаисте Кауринайте е преценена като добра и градът заложи на нея, за да се рекламира на външните пазари. И това се оказа успешно.

Ако преди пускането на рекламата само 8% от целевата аудитория в Лондон и Берлин е знаела за съществуването на Вилнюс, но не и къде точно се намира градът, след пускането й 100 хил. души посещават сайта https://vilniusgspot.com/. Според кмета Ремиджиус Симасиус посланието на младите рекламисти е достигнало аудитория от 600 млн. души като в резултат броят на чуждите туристи се е увеличил с 12%. Според Си Ен Ен туристите от Германия се увеличават с 37.8%, а от Великобритания - с 20.5%.

Разбира се, идеята на студентите е само основата, развита в поредица клипове и уебсайт. Той предлага "карта на удоволствията" във Вилнюс - десетки идеи за развлечения, насочени предимно за младежката публика, между които "смели експерименти" с турове за среща с призраци, лабиринти и посещение на кораб на викингите или "искейп стая"; "наслаждения за езика" - в превод вкусна храна; "потапяне в дивото" с разходки сред природата. Туристът може да попълни и тест на сайта, който ще му подскаже подходящите конкретно за него местенца.

Си Ен Ен отбелязва, че кампанията е предизвикала недоволството на местната католическа църква особено след като провеждането й съвпадна с посещението на папа Франциск през август 2018 г. Епископът на Вилнюс дори предупредил, че тя позиционира Вилнюс като град за сексуален туризъм, а правителството настояло кампанията да се отложи за след посещението на папата. Градът отказал.

Британската служба за стандартизация на рекламата е отхвърлила жалба, приписваща сексистки характер на литовското начинание като е заключила, че тя не е унизителна за жените, информира американската медиа.

Дневник