Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) увери, че въвеждането на тол такси за камионите над 3.5 тона няма да се отрази съществено върху разходите на домакинствата, защото ще имат минимално въздействие въру цените на основните хранителни стоки. "Максималното поскъпване е до 2 ст. за кг/л при брашното, хляба, прясното и киселото мляко и безалкохолните, съобщавт от АПИ. Очаква се, след отлагания заради обжалвания на процедурите, новата тол система да заработи догодина.

Агенцията се позова на поръчан от нея анализ на Световната банка, която е и консултант при въвеждането на новата система за електронно таксуване при използване на републиканските пътища. Eкспертите на Световната банка са направили изчисления за 19 групи стоки, които присъстват всеки ден на трапезата на българина, като са използвани осреднени цени на Националния статистически институт. Сметките са на база тарифите, които вече са обявени за обществено обсъждане и предлагания обхват на платената пътна мрежа от 6 050 км.

АПИ очаква минимално поскъпване при храните

Според изследването максималното увеличение в различните групи ще е от 0.05% при прясната и замразената риба до близо 4% при безалкохолните напитки. В абсолютно изражение това е най-много 2 ст. за килограм или литър. Експертите отбелязват, че очакваното поскъпване при отделните продукти е различно в зависимост от тяхната цена, разстояние на превоз, тегло и обем. Колкото повече се преработва един продукт, толкова повече поскъпва, защото транспортните разходи се увеличават. Има значение също дали стоката е от внос или е местно производство.

Средната цена на килограм ориз например по данни на НСИ е 2.33 лв. с ДДС. При средна дължина на превоз от 189 км за транспортиране на този продукт, текущите средни разходи с винетка са 32.38 лв. на тон. При въвеждане на тол таксуване се очаква да нараснат на 34.64 лв./тон, което е увеличение на транспортните разходи със 7%. Но тъй като делът на тези разходи при ориза е малък (1.8%), отражението върху крайната цена на единица продукция би било най-много 0.17% или 0.004 лв./кг. Според АПИ това показва, че всяко говорене за по-драстично повишение на цените на стоките заради тол таксите ще е спекулативно.

Според изчисленията при средната цена на килограм хляб от 1.41 лв. и средна дължина на превоз от 347 км за транспортиране на този продукт, увеличението в крайната цена на единица продукция би било най-много 1.67% или 0.023 лв./кг. При млякото изчисленията, направени при средната цена от 1.52 лв. за литър и средна дължина на превоз от 347 км, показват максимално увеличение с 1.54% или 0.023 лв./л.

Поскъпването ще е по-сериозно при автобусните билети

Извършен е и анализ за отражението на тол таксите върху цените на автобусните билети. Той е на база предположението, че превозвачите ще прехвърлят изцяло върху цената на билетите разходите си за преминаване от винетка към тол такса. Проучването показва, че дори в този случай повишението би трябвало да е между 5 и 96 ст.

Оценката показва, че при късите автобусни линии като Плевен-Ловеч или Пловдив-Пазарджик тол тарифите ще доведат до поскъпване на билетите между 5 и 15 стотинки. При маршрути със средна или по-голяма дължина поскъпването ще е с 5-6%, но не повече от 96 ст. Разликите идват от дължината на маршрутите и каква част от тях е по платената мрежа, както и от натоварването и емисионния клас на автобуса. "Така билетът от София до Перник например ще поевтинее с 2.2%, тъй като делът на таксуваната мрежа по този маршрут е само 30%", прогнозират анализаторите.

При по-дългите разстояния и увеличението ще е по-голямо. При средна цена на билета от София до Русе около 21.84 лв. сега и средна заетост от 20 човека в автобус, , очакваното повишение е на 22.44 лв., или с около 60 ст.

Възможно ли е поевтиняване

От пътната агенция изтъкват, че при обхват на платената мрежа от 6050 км, 14 хил. километра републикански пътища ще бъдат освободени от пътни такси. "Това означава, че за превозните средства над 3.5 т, които се движат по тях, транспортните разходи даже ще намалеят. Затова автоматичното пренасяне на размера на тол таксата върху търговските стоки не може и не трябва да послужи за оправдание за увеличението на цените на хранителните продукти", се посочва в съобщението.

Според анализаторите силната конкуренция ще изиграе ролята на спирачка за спекулативното повишаване на цените на транспортните услуги. Те дават пример с Германия, където при въвеждането на тол таксите се очаквало цените на стоките да се повишат със 7-9%, но реалното поскъпване било с 0,15 процентни пункта.

Дневник