Украйна разглежда 4 водещи версии за разбиването на неин пътнически самолет в Иран в сряда и три от тях не са свързани с технически проблем. Според Олекси Данилов, секретар на Съвета за национална сигурност, това са:

- поражение от зенитна ракета, включително от зенитен комплекс "Тор" (SA-15 Gauntlet), произведен в Русия

- сблъсък с безпилотен апарат или друг обект

- разрушаване и избухване на двигател по технически причини

- взрив в самолет в резултат на терористичен акт.

В сряда вечерта петима източници на "Ройтерс" от разузнавателните среди на Запад казаха, че са склонни да приемат версията за авария, а не за удар от ракета. Основната причина е, че в този момент Иран е бил следен както никога досега за изстрелване на всякакъв вид ракети и в конкретния момент и на конкретното място не е регистрирано нищо подобно.

Олекси Данилов обаче настоява останките от "Боинг" 737-800 да бъдат претърсени за отломки от руска ракета. Всъщност идеята идва от това, че той видял публикация в "Туитър" на снимка на част от ракета, за която се твърди, че е направена вчера в Иран, но няма никакъв начин да се потвърди, че кадърът е от това място и време.

Данилов каза още, че в състава на украинската държавна комисия за изясняване причините за катастрофата влизат и специалисти, участвали в разследването на свалянето на малайзийския боинг над Източна Украйна през 2014 г.

Източник на "Ройтерс" от специалните служби на Канада казва, че, изглежда, става дума за техническа повреда, причинила гибелта на всички 176 души на борда броени минути след излитането от Техеран. Според него имало данни, че единият двигател е прегрял.

Но от "Боинг" засега казват, че няма да коментират хипотези, поддържат контакти с украинската авиокомпания и са готови да помагат. Двигателите на 737-800 са на CFM International - американско-френски консорциум, в който по 50% притежават General Electric и Safran. Специалист по авиационна сигурност, цитирана от Си Ен Ен, поясни вчера, че при полет самолетът изпраща информация за състоянието си на производителя и фактът, че компаниите засега предпочитат да изчакат с реакциите си, оставя валидни подозренията, че има нещо нередно.

Иран заяви в сряда, че са открити т.нар. черни кутии на самолета, но няма да ги предадат на САЩ или на "Боинг". По принцип при подобни разследвания винаги е привличана и компанията производител, както и представители на страната, където е построена машината.

Днешният първоначален доклад на разследването в Техеран сочи, че малко преди да се разбие, боингът е горял. В текста е цитиран очевидец, разказващ как е наблюдавал преминаването на самолет в пламъци на голяма височина.

Не се посочва от какъв характер е техническият проблем, пред който е бил изправен екипажът малко след излитането от иранската столица.

Нямало е радиокомуникации с пилота, който не е подал и сигнал за бедствие или извънредна ситуация, след като самолетът е изчезнал от радарите на 2440 метра височина. Засега Иран категоризира случилото се като инцидент.

"Ройтерс" коментира, че подобни разследвания са сложни и продължителни включително защото изискват координирана работа на регулатори, експерти и компании от няколко държави. Много рядко се разпространява първоначален доклад в рамките на 24 часа след катастрофата. Цялостната картина на случилото се може да се оформи след месеци.

Дневник