Две години след като правителството на Бойко Борисов поднови проекта за втора ядрена централа в България, не е направено нищо ново по регулаторния процес и към момента площадката за АЕЦ "Белене" няма лиценз.

Това, което е направено през 2007 г., не е актуално и планираният нов инвестиционен проект следва да бъде предмет на изцяло ново съобщение съгласно член 41 от Договора за Евратом.

Поканата от България за заявяване на интерес не може да се разбира като средство за подбор на икономически оператор, който сам би извършил строителните работи или предоставил услугите или доставките, свързани с изграждането на АЕЦ "Белене". Причината е, че това би могло да представлява заобикаляне на директивите на ЕС относно обществените поръчки.

Това са част от отговорите на Европейската комисия, цитирани днес от EURACTIV. Те се съдържат в писмо до адвокат Албена Белянова, която беше сезирала през януари Комисията за нередности в процедурата за избор на стратегически инвеститор на централата, допълва изданието.

Писмото е подписано от Масимо Гариба, и.д. заместник-генерален директор, генерална дирекция "Енергетика", от името на изпълнителния заместник-председател Маргрет Вестегер, както и на комисарите Симсон, Бретон и Синкявичюс, до които адвокат Белянова бе адресирала своето писмо. Гариба припомня в текста, че планираният нов инвeстиционен проект трябва да е предмет на изцяло ново лицензиране.

Ден след изпращането на писмото до ЕК Белянова информира и министъра на финансите Владислав Горанов и Агенцията за финансова инспекция за проблемите и несъответствията, които са започнали да се трупат от обявяването на 11 март 2019 г. от НЕК на поръчка за стратегически инвеститор на АЕЦ "Белене".

Ето как EURACTIV представя накратко съдържанието на писмото до Белянова, която е бивш зам.-директор на Агенцията за държавна финансова инспекция (акцентите са на "Дневник"):

- Въпреки подновяването на проекта през юни 2018 г. по информация на ЕК до момента не са предприети нови действия във връзка с регулаторния процес.

- През 2019 г. службите на Комисията обосновано са отговорили на министър Теменужка Петкова, като са изразили становището, че планираният нов инвестиционен проект следва да бъде предмет на изцяло ново съобщение съгласно член 41 от Договора за Евратом, а не на допълнение към съобщението от 2007 г.

- Понастоящем службите на Комисията са в процес на оценяване на съответствието на независимостта на компетентния регулаторен орган - Агенцията за ядрено регулиране.

- Проектът за АЕЦ "Белене" не е бил предмет на партньорска проверка от ЕС въз основа на спецификациите на направените стрес тестове за оценка на безопасността от 2011 г. след аварията във Фукушима. След представянето на новото съобщение за проекта, Комисията ще разгледа и въпроса за сеизмичността въз основа на последните оценки на безопасността.

- Съответствието на българската нормативна уредба с разпоредбите на Директивата за ядрена безопасност относно прозрачността на процеса на вземане на решения при лицензирането на ядрени инсталации се оценява понастоящем от ЕК.

- Публикуването на поканата за заявяване на интерес за стратегически инвеститор в Официален вестник на ЕС не може да води до заключението, че Европейската комисия е одобрила проекта, че той отговаря на всички правни изисквания, че една обикновена публикация на покана за заявяване на интерес в Официален вестник на ЕС не означава, че проектът попада в обхвата на директивите на ЕС относно обществените поръчки. Публикацията следва да се разглежда като начин за повишаване на публичността и прозрачността на поканата в целия съюз.

- Проекто-договорът / проектоспоразумението със стратегическия инвеститор за изграждане на АЕЦ "Белене" следва да бъде съобщен на ЕК, на основание член 103 от Договора за Евратом.

- Ако проектът "Белене" подлежи на промени, ще трябва да се извърши нова ОВОС или скрининг в съответствие с Директива 2011/92/ЕС относно оценката на въздействието на някои публични и частни проекти върху околната среда, изменена с Директива 2014/52/ЕС.

- Според наличната за ЕК информация предмет на поканата е придобиването на акции в бъдещо дружество, което не представлява строителство, продукт или услуга по смисъла на директивите на ЕС в областта на обществените поръчки. Поканата за заявяване на интерес не може обаче да се разбира като средство за подбор на икономически оператор, който сам би извършил строителните работи или предоставил услугите или доставките, свързани с изграждането на АЕЦ "Белене", тъй като това би могло да представлява заобикаляне на директивите на ЕС относно обществените поръчки.

Дневник