"Гугъл" е попречила на плановете на европейските медийни компании за блокиране на събирането на данни за техните читатели в опит да се намали доминацията на технологичния гигант в онлайн рекламата, предаде "Ройтерс", позовавайки се на участници в преговорите.

Издателите очакваха да използват мерките за поверителност на данните, които влизат в сила на 15 август, за да не позволят на "Гъгул" да съхранява информация за читателите. Този преференциален достъп до данните позволява на компанията да доминира пазара, изпълнен с рекламодатели, гладни за информация за таргетиране на потенциални клиенти.

Но от "Гугъл" са заявили, че ще спрат приходите от реклами за издателите, ако последва ограничаване на събирането на данни. Преговорите продължават, но "Гугъл" има по-силна позиция, тъй като доминира както в рекламните инструменти, така и в достъпа до рекламодателите в рамките на глобалния пазар на стойност 100 милиарда долара годишно.

През годините "Гугъл" многократно използва различни тактики спрямо собствениците на уебсайтове и своите конкуренти, за да гарантира доминиращата си позиция. В няколко случая издателите заобикаляха компанията, за да договорят по-високи цени за рекламите, но "Гугъл" бързо се връщаше като незаменим посредник.

Конкуренцията и издателите твърдят, че някои от действията на компанията са в разрез с антимонополните закони, а властите в Съединените щати, Великобритания, Европейския съюз и Австралия тази година обмислят да наложат глоби, като някои дори замислят да се опитат да раздробят "Гугъл".

Медийният гигант News Corp тази година публично се оплака пред австралийските регулаторни органи, че "Гугъл" е спечелила предимство пред издателите чрез събиране на данни за аудиторията. Други компании казаха, че ще подадат оплаквания, ако "Гугъл" спре приходите от реклами през август.

Компанията определя индустрията на онлайн рекламите като конкурентна и казва, че нейните политики имат за цел да приведат рекламните инструменти в съответствие с законите за поверителност на данните на Европейския съюз.

Промяна на протоколите

Общият регламент за защита на данните на ЕС изисква от компаниите да получат разрешение от потребителите или да имат основателна причина, преди да обработват данните им. Това подтикна Интерактивното рекламно бюро на Европа (IAB) - консорциум, включващ "Гугъл" заедно с нейните клиенти и партньори - да разработи технически протокол, известен като "Рамка за прозрачност и съгласие" (TCF), за да гарантира, че всички те имат съответните одобрения от потребителите.

Главният изпълнителен директор на IAB Тайнсенд Фийхан заяви, че под натиска на големите издатели консорциумът миналата година се е съгласил да поиска от потребителите две отделни разрешения, които са били обединени преди това - едното е за показване на персонализирани реклами, а другото - личните им данни да се събират в профил.

Някои издания и приложения планираха да пропуснат второто разрешение. Това щеше да спре потока от данни към "Гугъл", като същевременно им позволяваше да продължат да показват персонализирани реклами от клиентите на "Гугъл".

Трябва да направите всичко, което "Гугъл" очаква от вас, или сте извън пазара - не можете без тях

Томас Адумео, юрисконсулт на S4M

В момента компанията казва, че потребителите трябва да предоставят и двете разрешения за получаване на персонализирани реклами, когато новият протокол влезе в действие на 15 август.

"Това противоречи на договореното" от консорциума, заяви Анджела Милс Уейд, изпълнителен директор на Европейския съвет на издателите. Четна Биндра, старши продуктов мениджър в "Гугъл", заяви, че политиката за TCF запазва предишното положение.

Това "не променя нито едно от нашите правила за издатели, включително нашата политика за съгласие, която помага да се гарантира на потребителите прозрачност и контрол върху начина, по който техните данни се събират и използват за показване на персонализирани реклами", каза Биндра.

Някои конкуренти като производителя на софтуер за рекламодатели MediaMath заявиха, че могат да разделят разрешенията за ползване на данни на две, като дадат на издателите друг начин да се борят "Гугъл". Но това означава да се откажат от приходите от реклама.

Медийните групи Axel Springer от Германия и Schibsted от Норвегия са сред тези, които са разочаровани от позицията на "Гугъл".

"Загрижени сме, когато големите играчи се стремят да диктуват начините, по които трябва да обработваме данни", каза главният директор на Schibsted за личните данни Ингвилд Нес. "Това е обезпокоително и проблематично, ако се окажем в ситуация, в която определени компании стават надзиратели."

"Гугъл" използва софтуер, на който разчитат милиони партньорски уебсайтове за показване на реклами, за проследяване на местоположението, характеристиките на читателите и страниците и съдържанието, което те посещават. Тези богати профили позволяват на маркетинговите отдели да насочват рекламите към конкретни потребители.

Издателите, независимо колко обширна е собствената им аудитория, не могат да се конкурират с количеството информация, събирано от "Гугъл".

"Когато "Гугъл" събира тези данни и обогатява профилите, тя на практика изцежда живота от издателите капка по капка", казва Адриен Тил, главен изпълнителен директор за поверителността на данните в Smart, която се конкурира с "Гугъл" при софтуера за издатели.

Медийните компании трябва да споделят приходите си с "Гугъл", за да имат достъп до огромния брой рекламодатели, които компанията привлича със своите данни. В световен мащаб делът на издателите в приходите от реклами в "Гугъл" е спаднал наполовина до 16% през последното десетилетие според изследване на преподавателя по антитръстово право към университета "Йейл" Дина Шринивасан.

Дневник