Магазини в Кувейт, Йордания и Катар бойкотират продукти от Франция, а хаштаговете #FranceBoycott и #BoycottFrenchProducts набраха сили в социалните мрежи. Часове след остри лични нападки към колегата си Еманюел Макрон турският президент Реджеп Тайип Ердоган поиска гражданите на страната му да се присъединят и "никога" да не купуват френски стоки.

Това са двете последици от опита на френския президент да защити правото да бъдат показвани карикатури на пророха Мохамед след убийството на Самюел Пати, направил това в училището, където преподава в Париж. Пати "бе убит, защото ислямистите искат бъдещето ни," но Франция "няма да се откаже от карикатурите".

В Кувейт съюз, представляващ множество търговци на дребно, свърза решението с "многократни обиди" срещу пророка Мохамед. Снимки, разпространявани от "Ройтерс", показват призив за бойкот и в супермаркети в йеменската столица Сана. Би Би Си съобщава, че в Саудитска Арабия, най-голямата арабска икономика, вторият най-популярен хаштаг е за бойкот на веригата "Карфур".

Френското външно министерство свърза призивите за бойкот с "радикално малцинство" и ги нарече "неоснователни" в момент, когато няколко държави - начело с Турция и Пакистан - също нападат Париж заради думите на Макрон и плановете за справяне с радикалния ислям. Пакистанският премиер Имран Хан каза, че френският лидер "атакува исляма, видимо бе да го разбира".

Протести заради карикатурите вече имаше в Либия, Сирия (в райони на двете страни с турско присъствие) и ивиата Газа.

Различно разбиране на проблема

Убийството на Пати, съвпаднало с още няколко подобни инцидента около началото на процеса за атентата срещу сатиричното списанеи "Шарли ебдо" (публикувало първо показаните от учителя карикатури), повдигна отново темата за свободата на словото и религиозната търпимост във Франция, където е най-голямата мюсюлманска общност в Европа.

Залогът в думите на Макрон е бъдещето на секуларизма - стълб на френската държава, рязко разделящ религията от държавата и защитаващ свободата на словото и отношението към религиите. За Париж ограничаването на свободата на израз на отношение към темата би било атака срещу френските ценности и единство. Анкара и Пакистан са на друго мнение - според тях той не уважава "свободата на вярата" и маргинализира милиони мюсюлмани.

Вчера в отговор на тези критики и на започващия арабски бойкот Макрон публикува на арабски в профила си в "Туитър", но срещу него имаше и критики, че сякаш забравя, че мюсюлманите в страната му по-скоро говорят френски. Посланието всъщност повтаряше туит на английски отпреди това, с който той заяви, че Франция няма да се предаде и не приема слово на омразата, а винаги ще е "на страната на човешкото достойнство и универсалните ценности".

Други коментари на френския президент също задълбочиха недоволството, след като той заяви, че нови закони са нужни срещу "ислямския сепаратизъм", тъй като ислямът е религия "в криза" и близо шестте милиона мюсюлмани в страната рискуват да се превърнат в "контраобщество".

Арабският свят няма единна позиция

Потребители от Кувейт до Египет, Алжир и Саудитска Арабия критикуваха Макрон. В знак на солидарност Иран застана зад вълната на недоволство, а Пакистан извика френския посланик. Съветът за сътрудничество в Залива осъди коментарите като "безотговорни". в Катар блокадата, освен магазини, обхвана и университети.

По-предпазливи са обаче оценките на държави с колониални връзки с Франция или в тясно сътрудничество по геополитически въпроси. Няма масов бойкот в Ливан (където единствено "Хизбула" реагира гневно на Макрон), нито в Алжир, където най-важен партньор е Франция заедно с Русия и Китай. Далеч от бойкота изглеждат и Обединените арабски емирства - малката страна от Залива, която се превърна в съюзник на Франция в геополитическо противоборство с Турция в региона и Средиземноморието.

В Мароко например имаше осъждане, но все още не се е стигнало до призив за бойкот на държавно ниво. Външното министерство обаче осъди в официално изявление публикуването на "оскърбителни" карикатури на пророка Мохамед като "провокация", която "обижда светостта на ислямската религия".

Дневник