Компанията „Амазон“ нарушава антимонополните правила на ЕС, като изкривява конкуренцията в онлайн пазара на дребно.

Това се казва в писмо на Еврокомисията до американската компания, световен първенец в оборота на стоки и услуги в интернет.

Новината обяви Маргрете Вестагер - изпълнителна зам.-председателка на ЕК, която отговаря за конкуренцията.

От „Амазон“ системно разчитат на непублични бизнес данни на самостоятелни търговци, продаващи чрез нея. Това носи изгода на бизнеса на дребно на „Амазон“ и пряко конкурира продавачи, които се явяват трети страни.

Същевременно ЕК започна второ антимонополно разследване заради възможно преференцианло третиране от страна на „Амазон“ на собствените й оферти за търговия на дребно и на търговците, използващи логистиката и услугите за продажба на компанията.
Мотивите

Като платформа „Амазон“ играе двойна роля. Компанията осигурява на сайта си място, където самостоятелни търговци за продават директно на потребителите. На същото място тя продава на дребно в конкуренция със споменатите търговци.

Като доставчик, осигуряващ пазарна ниша на сайта си, „Амазон“ има достъп до непублични бизнес данни на външни търговци, например брой на поръчаните и получени бройки стоки, доходите на търговците на нишата, брой на преглежданията на офертите им, данни от доставките до предишни показатели на търговците и други, жалби на купувачи и задействане на гаранции.

Според предварителните даключения на ЕК работещите в сферата на търговията на дребно на „Амазон“ имат достъп до много голямо количество непублични данни на търговците. Данните отиват директно в автоматизираните системи на този бизнес, който от своя страна ги събира и ги използва за изготвянето на своите оферти в ущърб на допуснатите в нишата търговци.

Потози начин „Амазон“ избягва нормалните рискове от конкуренция в пазара на дребно и заема доминираща позиция в осигуряването на пазарни ниши във Франция и Германия - двата най-големи пазара на американската компания в ЕС. Ако бъде доказано, това ще се окаже злоупотреба с доминираща позиция.

Освен това ЕК ще проверява дали критериите, чрез които „Амадон“ избира победителя в своята „кутия за покупки“ (Buy Box) и позволява на някои търговци за предлагат продукти с предимство по програмата си за лоялност, водят до преференциално третиране на бизнеса на дребно на компанията или на търговците, използващи нейните логистика и услуги.

Тази кутия е от ключово значение за търговците на дречбно. Попадането в нея генерира голяма част от продажбите.

Клуб Z