Българите най-често в ЕС са подвеждани да купуват фалшиви стоки. Това съобщава Службата на ЕС за интелектуална собственост, като се позовава на собствено проучване.

Според него в България всеки пети (19%) е купувал фалшификат при средно 9% за ЕС. В същото време само 6% от анкетираните българи казват, че съзнателно биха купили менте, докато 80% биха предпочели да вземат оригинална стока, ако тя се предлага на пазара.

Българските компании също най-много се оплакват от нарушаване на марките и патентите им - 39.7% при 25 на сто за ЕС.

Европейската агенция съобщава, че само 9% от европейските компании имат патенти, но всяка трета от тях съобщава за загуба на оборот, навреждане на репутацията, а 15% страдат от загуба на конкурентни предимства заради нарушенията на техните права на интелектуална собственост.

Фалшификатите са 6.8% от вноса на ЕС, или стоки за 121 млрд. евро, които варират от облекло до електроника, от играчки до вино.

Делът на хората, които са купили фалшиви стоки, се различава значително в отделните европейски държави - от 2% в Швеция до 9% във Франция и рекорда в България от 19 на сто. Като цяло проблемът изглежда, че засяга повече източноевропейските държави и почти не съществува в скандинавските. Докладваните от европейската агенция, която управлява марките и дизайните, измамени купувачи в Румъния са 16%, а в Унгария - 15 на сто. В същото време в Дания те са 3%.

На фона на невероятния бум на електронната търговия заради пандемията 70% от европейците са пазарували онлайн през 2020 г. според Евростат.

Способността да различават фалшивите от оригиналните продукти продължава да е проблем за гражданите на ЕС, отбелязва Службата на ЕС за интелектуална собственост. Всеки трети не знае как да отличи оригинал от менте. Оттам предупреждават, че се увеличава предлагането на фалшиви лекарства и медицински продукти, и специално подчертават, че оригинални ваксини срещу COVID-19 не могат да се намерят в интернет.

Европейската агенция привлича вниманието и върху доходоносния пазар на пиратско телевизионно съдържание, което е достъпно онлайн и възлиза на близо 1 млрд. евро.

Дневник