Великобритания временно спря действието на законите за конкуренцията в петролния сектор, за да позволи на доставчиците на гориво да споделят информация и да съгласуват своята реакция по отношение на недостига на гориво.

Освен това според "Гардиън" премиерът Борис Джонсън обмисля използването на армията за доставка на гориво, след като заради кризата с шофьорите и паническото изкупуване то свърши в между 50 и 90% от бензиностанциите в големите градове.

"Понеделник ще започне много лошо," каза пред "Скай нюз" Брайън Мадърсън, председател на Асоциацията на търговците на петрол, в началото на деня, от когото дойдоха и горните числа. Той обаче свърза кризата "чисто и просто" с паниката.

Според по-късно публикувани данни на същата асоциация около две трети от 5500 бензиностанции, които са част от нея, вече нямат гориво. При останалите то или силно е намаляло, или скоро ще свърши. Великобритания има над 8000 бензиностанции.

Временните визи не са достатъчни

Към властите в Лондон от дни се чуват критики, че тази криза е можело да се избегне с навременни действия. Първата реакция на "Даунинг стрийт" бе да обяви временни мерки като 5000 работни визи за шофьори, за да спаси коледния търговски сезон. Дори тази крачка, на практика представляваща отстъпка от важно обещание преди референдума за Брекзит, е недостатъчна според някои браншове, а и ще минат седмици, преди бъдещите временни кадри да започнат работа.
Комбинацията между промените в законодателството и имиграционната система, от една страна, и пандемията, от друга, изостриха кризата, очаквана по Коледа, този месец. За Би Би Си Елизабет де Йонг, представител на работодателската асоциация в транспортия сектор Logistics UK, обяснява, че Великобритания е загубила 72 хил. шофьори в периода между второто тримесечие на 2019 г. и същия период на 2021. При това компенсацията е трудна заради проблемите с провеждането на шофьорски курсове около коронавирусната криза.

Някои бензиностанции се видяха принудени да затворят заради липса на шофьори на цистерните за снабдяване, пред други се образуваха опашки.

Властите призоваха хората да не купуват панически бензин, защото това само ще влоши ситуацията, но британците не се вслушаха и това увеличи броя на обектите без гориво.

"Има някои проблеми"

При това кризата се усети не само на пазара на горивата. Липсата на шофьори обърка снабдителните вериги на всички стоки, дори на храни. Телевизиите показват магазини, в които са изложени коледни играчки само и само за да не остават празни витрините.

Засега властите работят по спешните мерки за петролния сектор. Според Би Би Си планът е с отмяната на закона за конкуренцията да се позволи на петролните компани координация в доставките и обмен на информация, за да се гарантира реакция в най-тежко засегнатите региони.

"Въпреки че винаги е имало и продължава да има достатъчно гориво в рафинериите и терминалите, сме наясно, че има някои проблеми със снабдителските вериги," каза министърът на бизнеса, енергетиката и индустриалната стратегия Куази Куартенг след среща с представители на бранша, предаде БТА.

По думите му временното спиране на действието на законите за конкуренцията ще позволи на правителството да работи конструктивно с производителите на гориво, доставчиците, превозвачите и търговците, за да направи така, че нарушаването на нормалното функциониране да бъде намалено до минимум.

В хранителния сектор бе взета сходна мярка още през март 2020 г., за да се позволи на супермаркетите да работят заедно, за да избегнат проблеми с доставките, но тя бе заради коронавирусната криза. В събота, освен за шофьори, властите решиха да се обяви и издаването на 5500 визи в месопреработвателната индустрия, за да се избегнат сривове по Коледа.

Темата коментираха и големи компании в последните дни като Shell, ExxonMobil и Greenergy. Според тях натискът върху снабдяването е резултат от "временно увеличаване в търсенето на клиентите, не на национален недостиг".

Дневник