Цял Ливан остана днес без ток и кризата може да продължи няколко дни. Причината е, че двете основни елетроцентрали в страната са останали без гориво, съобщи "Ройтерс", позовавйки се на правителствен служител.

Електропреносната мрежа е била изключена, защото в "Ал Захрани" и Деил Амар" са се изчерпали запасите от дизелово гориво. Производството на ток е паднало под 200 мегавата.

Държавната електрическа компания ще опита да използва временно запасите от гориво на армията за двете централи, но това едва ли ще се случи скоро. Мнозина ливанци разчитат на частни генератори на дизел, но това гориво не достига.

От август иранските горивни доставки се координират от "Хизбула", след като недостигът започна да става опасен и да задълбочава и без това тежката икономическа криза. Това предизвика критики, че свързаната с Техеран шиитската групировка още повече ще засили влиянието си в страната.

В петък иранският външен министър Хосеин Амирабдолахиян заяви при посещението си в Бейрут, че страната му ще продължи да снабдява Ливан с горива и се надява за целта да бъде сключено споразумение. "В момента, в който ливанското правителство формално и в контекста на братските отношения поиска, Иран е готов да изпрати петролни продукти", допълни министърът на пресконференция.

Но премиерът Наджиб Микати, който се срещна с него ден по-рано, каза, че всичко това е нарушение на американските санкции за търговия с ирански петрол. Пратките, организирани от "Хизбула", пристигат в сирийското пристанище Банияс и след това се транспортират с цистерни до Ливан. Сирия също е под американски санкции.

От 2019 г. насам националната валута се обезцени 90%, а ООН твърди, че три четвърти от населението живее под прага на бедността. Страната е посочвана сред най-корумпираните в света, а Досиетата "Пандора" я определят засега като страната с най-много (346) описани в документите офшорни компани. Според 91% от ливанците корупцията е масова в обществения секкор.

Сривът на икономиката е определян от Световната банка като един от трите най-катастрофални от средата на 19 век насам.

Дневник